Hvem har ret til danskbonus?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 23.08.2019 06:01:09

Hvem har ret til danskbonus?

Spørgsmålet dukker op igen og igen og kommunerne forvalter de her regler meget forskelligt. Med udgangspunkt i et praksisnotat, vil jeg derfor i det følgende lave en gennemgang på almindelig dansk på, hvem der er omfattet af retten til danskbonus.

Hvis vi starter med den personkreds, som har ret til danskbonus, ser den således ud:

Udlændingelovens § 7: Almindelige flygtninge
Udlændingelovens § 8: Kvoteflygtninge
Udlændingelovens § 9: Udlændinge, som er familiesammenførte med en dansk statsborger eller med en udlænding med mindst 3 års permanent opholdstilladelse i Danmark
Udlændingelovens § 9b: Udlændinge med humanitær opholdstilladelse
Udlændingelovens § 9c: Udenlandske børn, som er familiesammenført med en biologisk forælder samt en dansk bonusforælder.

Er man ikke omfattet af ovennævnte personkreds, er man ikke berettiget til danskbonus.

Næste punkt er, at man skal være selvforsørgende. Det vil sige, at man ikke må modtage ydelser efter §§ 22-25 i Lov om aktiv socialpolitik. Det gælder følgende ydelser:

§ 22 - Integrationsydelse
§ 23 - Uddannelseshjælp (ikke at forveksle med SU)
§ 24 - Aktivitetstillæg til uddannelseshjælp
§ 25 - Kontanthjælp

Krav nr. 3 er, at man ikke tidligere må have modtaget dansktillæg eller danskbonus. Det gælder også selv om beløbet har været lavere, end den nuværende sats på kr. 6.242,-

Man skal have gennemført Prøve i Dansk 2 som absolut minimum for at gøre sig fortjent til bonussen. Men ikke nok med det. Der stilles også krav til gennemsnitskarakteren. På 13 skalaen skal den være på mindst 6, og på 7 trins skalaen skal den være på mindst 02.

Har man gennemført en uddannelse på tilsvarende eller højere niveau, for eksempel htx, hhx, hf, eller 9. eller 10 klasses afgangseksamen i dansk (undtagen i orden) og stadig med førnævnte karaktergennemsnit, kvalificerer det ligeledes til danskbonus.

Har det konsekvenser for opholdstilladelsen, at modtage danskbonus? Det mener nogle kommuner, som derfor foretager udpantning i bankgarantien og beder Udlændingestyrelsen tilbagekalde opholdstilladelsen. Men det er en helt forkert tolkning.

For det første er der tale om en bonus. Modregner man en bonus i bankgarantien, er det jo ikke en bonus. Alene her kan disse kommuner ikke finde ud af at tænke klart.

For det andet er bonussen en gulerod, en cadeau for at lære dansk.

Det er for så vidt rigtigt, at modtager man ydelser efter integrationsloven eller aktivloven, har det konsekvenser for opholdstilladelsen. Men bonussen er ikke en ydelse, og selv om den udbetales efter integrationslovens regler, er den undtaget fra konsekvenserne fordi det netop er en bonus og ikke en ydelse.

Så nej, bonussen skal ikke modregnes noget sted, og den skal heller ikke indberettes til Udlændingestyrelsen. Det er en lovfæstet ret, denne personkreds har. Når noget er en lovfæstet ret, kan det naturligvis ikke have konsekvenser for opholdstilladelsen, at de udnytter rettigheden.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Mads K. Larsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06.09.2019 12:13:47

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Mads K. Larsen » 10.09.2019 09:13:56

Hej Kim
Ifølge Ishøj kommune medfører den nye lovændring pr. 1/7 2019 at personer med opholdstilladelse efter Udlændingelovens pgf. 9, stk. 1 nr. 1 ikke er en del af personkredsen.

Er de galt på den?

Mvh.
Mads

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.09.2019 13:47:25

Ja, det er de.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af DortheM » 10.09.2019 15:07:57

Mads K. Larsen skrev:
10.09.2019 09:13:56
Hej Kim
Ifølge Ishøj kommune medfører den nye lovændring pr. 1/7 2019 at personer med opholdstilladelse efter Udlændingelovens pgf. 9, stk. 1 nr. 1 ikke er en del af personkredsen.

Er de galt på den?

Mvh.
Mads
Bed om at få en henvisning til lovændringen, så du kan finde den på retsinformation.

carstenh
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15.10.2011 17:39:27

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af carstenh » 01.09.2020 18:30:23

Hej Kim

Min hustru bestod "Dansk som andet sprog - Niveau G" på AVU i juni 2017, vil hun kunne få denne bonus efter den tid som er gået eller er det for sent.??

Jeg kan umiddelbart ikke se hvornår det trådte i kraft med man kunne får denne bonus. Det er måske sket senere hen, så det ikke er muligt alligevel..


Mvh.

Carsten

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.05.2021 18:40:08

Siden jeg har været på Forum sidst (og det er ved at være længe siden), har ministeriet fået tingene rettet, så danske statsborgeres ægtefæller stadig er berettiget til at få bonussen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Nordfyn » 09.06.2021 21:34:01

Kan jeg få det skåret ud i pap?
Hvad er denne bonus og hvad kommer den af?
Er det en engangs bonus hvis man har bestået en dansk prøve som omtalt med minimum 02?
Min kone har været her syv år nu og bestået en AVU i dansk og matematik på SU.
Hun har ikke modtaget ydelser andet end su.
Vi forsøger os selv.
Men hun har ikke haft arbejde. Men forsøgte sig med en -mands firma, uden held.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.06.2021 21:07:55

Det er en bonus, man kan få efter integrationsloven, når man har gennemført sprogskolen. Bonussen er på lidt over 6.000 kroner og er et engangsbeløb. Man skal søge om den via kommunen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Nordfyn » 10.06.2021 21:38:10

Jeg har hørt min kone kom Hjem og havde hørt noget om det fra en veninde.
Det gælder vel ikke hvis man har afsluttet dansk 2 for måske seks år siden?
Der mangler lidt mere info. Om for hvem det gælder.
Det betales vel ikke bagud fra den dag det trådte i kraft.
Men fra loven kom og fremad?
Jeg tror ikke min har kunne få det, grundet år/dato fra tidligere. Men hvad hvis man ikke har søgt om det før men nu har afsluttet en feks. AVU? Med dansk og matematik?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvem har ret til danskbonus?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.06.2021 19:36:33

Jeg kan ikke svare på, om der er en forældelsesfrist. Det må du forhøre dig om på din kommune.

Loven har været gældende i flere år, det samme har de her regler om bonus.

Det er udpenslet i mit opslag, hvem der præcis er omfattet af ordningen. Lige nedenunder står der, at er man ikke nævnt i listen ovenfor, er man ikke omfattet. Det fremgår for eksempel, at en udlænding, som er gift med en dansker og er familiesammenført efter udlændingelovens §9, stk. 1, nr. 1, er omfattet, mens udlændinge gift med danskere, og som er familiesammenført efter EU-retten ikke er omfattet.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar