Overførsel af personfradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MVestergaard

Overførsel af personfradrag

Indlæg af MVestergaard » 03.11.2016 10:00:49

Hej

Håber der er nogle der kan bekræfte om det er rigtigt sådan som jeg forstår reglerne om Overførsel af ægtefælles personfradrag.

Min forlovede kommer til Danmark den 13 november og vi havde tænkt at gifte os til januar og søge fs slut januar. Men nu har jeg været inde om læse lidt om overførsel af ægtefælles personfradrag (link i bunden) og det kunne godt tyde på at det var smartere rent økonomisk set at gifte os inden årets udløb. Men kan det virkelig passe at jeg kan få hans fradrag for HELE 2016 selvom han først bor her fra november af.
Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Her er linket jeg talte om: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1977386&vId=212649

På forhånd tak, Mette

skaanebo

Re: Overførsel af personfradrag

Indlæg af skaanebo » 03.11.2016 11:48:29

Ja, det er korrekt opfattet.

JamTheDane

Indlæg af JamTheDane » 03.11.2016 20:24:20

Du skal nok bare have lidt tålmodighed, jeg ringede til Skat om det, de sagde jeg skulle maile dem.
Mailede dem, fik en bekræftelsesmail om at jeg ville få svar inden for 5 dage....3 dage efter fik jeg en mail om at de har lidt travlt og at jeg ville få svar inden for 5 måneder :). Så det venter vi på nu.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.11.2016 10:05:49

Det vil helt klart være smart at blive viet inden 31. december. Men søg så snart I kan, for der er ventetid på 2-3-4 uger, og så bliver det jo juleferie. Du kan gå på borgerservice og få de nødvendige formularer, så du kan påbegynde ansøgningen, og sikre dig at din forlovede har alle nødvendige papirer med.
mh
Rådgiver for ÆUG

MVestergaard

Indlæg af MVestergaard » 06.11.2016 10:11:30

Tusind tak for jeres svar.

Så jeg kan forstå at det er lidt en længere proces at få dem udbetalt. Men hvornår skal man søge dem? Når man engang har fået godkendt fs eller hvad?

Et andet relateret spørgsmål: Jeg læste et sted (tror det var skats hjemmeside, men kan desværre ikke finde link nu) at min kommende mand skal vinge af på hans selvangivelse at han ønsker almindelig dansk personfradrag inden årets udløb og hvis ikke han gør det, kan han ikke få det.. Hmm. Jeg tænker så bare at det bliver svært når han vel ikke har nogen selvangivelse før han har fået opholdstilladelse og CPR-nummer? Er det noget i ved noget om? Ellers må jeg jo bare tage kontakt til skat efter vi har viet os, hvis jeg nu kan huske det ;)

Der er nu ansøgt om vielse, nu venter jeg bare på min forlovede kommer til Danmark, så han kan underskrive og vi kan aflevere den på kommunen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.11.2016 17:20:13

At det er noget mere formålstjenstligt at spænde vogn efter hest end omvendt, er en af grundene til at man kan få genoptaget en selvangivelse inden for nogle år efter at den er afgivet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Triluz

Indlæg af Triluz » 12.11.2016 18:52:11

Hej Mette

Jeg ringede til skat og så ordnede de overførelsen af personfradraget med det samme, dog efter 45 minutters ventetid i kø i telefonen. Så det behøver at vær een længerevarende proces.
Jeg tror ikke, at han behøver at vinge noget af inden årets udløb. Han er jo ikke registreret i Dk, og har derfor ikke mulighed for at gøre det. Man har jo også ret til at ændre i sin skat med tilbagevirkende kraft (kan dog ikke lige huske, hvor mange år tilbage man kan ændre det).

Besvar