Dansk undervisning

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Helate

Dansk undervisning

Indlæg af Helate » 27.05.2016 06:40:06

Hey

Efter kommuneflyt ser det ud til kommunen på ingen måde har styr på hverken hvor lang tids dansk min kone har "opbrugt" eller hvad hun har ret til.

Som jeg forstår det har man som familiesammenført ret til 5 års danskundervisning?

Men denne periode udvides ved feks barsel eller sygdom?

Og sidste spørgsmål: min kone startede på dansk mens hun var au pair. Får hun 5 "nye" år som familiesammenført, eller trækkes det halve år hun gik (som au pair) fra?

På forhånd tak for hjælpen

Pelle

Re: Dansk undervisning

Indlæg af Pelle » 30.05.2016 04:41:19

Jeg tror at man som udgangspunkt har ret til 3 år, som så kan blive udvidet til 5 hvis omstændighederne taler herfor, feks barsel, sygdom etc. Men jeg er ikke helt sikker hvornår man har ret til 5 år, måske altid..

Mht om hun får en helt ny danskundervisningsperiode så tror jeg svaret er nej. Min kone kom først hertil som studerende og gik til dansk i denne tid. Efter vi fik FS trak kommunen i hvert fald dette fra, hun fik dog ret til 5 års undervisning.

Besvar