ny i danmark - hvilke papirer skal der søges om?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jpillow

ny i danmark - hvilke papirer skal der søges om?

Indlæg af jpillow » 07.07.2008 21:42:56

Hej,
Vi skulle gerne inden længe få opholdstilladelsen på plads; så melder der sig de næste spørgsmål:
Når min kone flytter til Danmark hvilke ting skal vi så have på plads mht papirer?

Jeg forestiller med disse(i København):

1) cpr-nummer - (borgerservice Kbh?)
a) kan man forberede ved at udskrive og udfylde ansøgninger?
2) skal skat informeres?

3) sprogskole: Hvor starter man? Og hvilke muligheder og krav er der? Jeg ved der er nogle skoler i København, men skal det gå via kommunen først? Og hvor hurtigt kan man håbe at kunne starte?

4) Kørekort - vi har erfaret at når man kommer udefra EU, skal man tage ny køre+teori prøver, hvis man har fast bopæl (- inden 2 uger(?)). Dermed er der vel ingen mulighed for at køre på et internationalt kørekort, som man kan hvis man bor her midlertidigt) man har jo kun en tidsbegrænset opholdstilladelse på 2 år ;-) )

5) hvilke andre ting skal vi være opmærksomme på i starten. Dvs. dokumenter der skal søges om?

På forhånd tak for svarene.

ZB

Indlæg af ZB » 20.07.2008 05:56:05

hej jpillow

svarer her efter dine numre:

1) Folkeregistret, (Dahlerupsgade?)

1a) Ja, skemaet er der henne men tager 5 min at udfyld og så skal I bagefter snakke med kontoret så der er ikke meget ben i det....

2) skattekortet skal i have lavet ude på SKAT i Sydhavnen

3)Det er kommunen, der invitere jer og arrrangere mødet. I kan evt. forbedere jer på at tænke hvad din kone skal lave i Danmark og stille ønsker/krav og evt. også tage ud og se på sprogskoler. Hun må godt have fundet et job inden. Min mand havde allerede arbejdet i 3 måneder der vi kom til samtalen og så måtte de tilpasse danskundervisningen efter hans arbejdstid.

Det er vigtigt at benytte sig af sin rettighed af få tolk med til dette møde også selv om man er god til engelsk. Det er nemlig ikke sikkert at socialrådgiveren er det. Det er gratis at få tolk med og super rart at blive informeret om sine rettigheder og alle de papirer man skal skrive under på på sit eget sprog. Du skal også skrive under at I overholder integrationsprogrammet.

Når din kone så er blevet sendt til en skole skal hun til en sprogtest og indplaceres på et niveau.

4) Det er korrekt med de 14 dage. tjek politi.dk. Det er vist kun det internationale der kan ombyttes.

Vi valgte at tage et helt alm. dansk kørekort, men på min mands sprog og med en tolk med til prøverne. En smule dyrere end hvis han bare havde ombyttet kørekort og taget kurserne, men vi tænke det var lige så godt når han allligevel skulle tage kurserne så få kørslen med i DK.

5) Generelt skal din kone medtage alle papirer fra sit hjemland, navngivning ell dåbsattest, evt. straffeattest , uddannelsespapirer, anbefalinger fra arbejdsgivere osv. og så er det sikkert billigst at få papirer oversat og verificeret i hjemlandet.

skal hun læse her eller læse videre skal hun have sine papirer vurderet
www.ciriusonline.dk

held & lykke med det hele :D

stonie
Geografisk sted: København

Indlæg af stonie » 20.05.2009 08:17:43

Bare for en sikkerheds skyld, da vi allerede har lavet en fejl, der kostede os 14 måneders bekymringer...

Min mand kom hertil i går :D og i dag går vi i Borgerservice, København og senere, efter han har får sit sygesikringsbevis, til Skat.

Men vi skal ikke til Udlændingeservice vel?

Han har ikke fået et stempel i sit pas ved indrejse hverken i Frankfurt eller i København, selvom han spurgte om det. Han fik et udrejsestempel i passet i Delhi. Mener jeg læste ei en anden tråd, at flyvebilletten er tilstrækkelig dokumentation.

Håber at nogle kan hjælpe med lidt afklaring, så vi ikke står med et problem når opholdstilladelse skal fornyes om et par år.
stonie

Besvar