Hej forum
Håber nogen kan hjælpe med følgende:
Bank: Min kone, som er her pga. FS, er endnu ikke i job, og vi har derfor endnu ikke fået lavet en bankkonto til hende.
Banken foreslår, at hun kan få et kort til min konto - altså en form for fælleskonto. Denne kan så altid erstattes, når hun får et job, tænker jeg. Min erfaring med både US, borgerservice og alt andet i hele denne sag fortæller mig, at man skal være varsom med selv de mindste teknikaliteter. Også med henblik på de nye og kommende opstramninger på udlændingeområdet. Er der et problem i at have en fælleskonto, når vi engang skal søge om forlængelse af ophold, altså når den 2-årige opholdstilladelse er ovre, ift. min rolle som forsøger?
Ret til sygehjælp: Kan min kone få fuldstændig lige behandling inden for sundhedsvæsenet (operation også, osv.) som danskere, så længe hun er her lovligt og har et CPR? Men gælder dette også i den periode, hvor hun/vi søger om forlængelse og venter på svar? Der kan hun vel risikere at ende på processuelt ophold igen, da jeg ikke forventer, at US er hurtige til at bearbejde sådan en ansøgning og forlænge opholdet. Ret til læge, sygehus mm. har hun vel ikke på processuelt ophold.
Bank og ret til læge
Re: Bank og ret til læge
1)
Der er intet i vejen for at i har en fælleskonto i forhold til forlængelse. Jeg ville dog sørge for at hendes personlige NemKonto (den konto bla det offentlige bruger ift udbetalinger af forskellig art) bliver sat til denne. I kan sagtens begge have den samme NemKonto.
2)
Din kone har fuld ret til sygesikring, også i en evt mellemperiode hvor hendes oprindelige tilladelse udløber og US ikke har tildelt forlængelsen endnu.
Så dont worry
Der er intet i vejen for at i har en fælleskonto i forhold til forlængelse. Jeg ville dog sørge for at hendes personlige NemKonto (den konto bla det offentlige bruger ift udbetalinger af forskellig art) bliver sat til denne. I kan sagtens begge have den samme NemKonto.
2)
Din kone har fuld ret til sygesikring, også i en evt mellemperiode hvor hendes oprindelige tilladelse udløber og US ikke har tildelt forlængelsen endnu.
Så dont worry