Udnyt din ægtefælles fradrag!

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Jens v
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07.09.2017 11:32:25

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Jens v » 03.09.2019 05:46:16

Nu ved jeg ikke om du har læst den omtalte afgørelse


En skatteyder havde indgået ægteskab i Thailand i 2006 med en thailandsk statsborger, der efterfølgende var indrejst til Danmark på et gyldigt turistvisum. Skatteyderen søgte familiesammenføring med ægtefællen, som i 2007 fik meddelt tilladelse til varigt ophold i Danmark. Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum.

Så med mindre fs og cpr søges med tilbagevirkende kraft, er min situation den samme.

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Nutpos » 03.09.2019 14:32:06

Jens v skrev:
03.09.2019 05:46:16
Nu ved jeg ikke om du har læst den omtalte afgørelse


En skatteyder havde indgået ægteskab i Thailand i 2006 med en thailandsk statsborger, der efterfølgende var indrejst til Danmark på et gyldigt turistvisum. Skatteyderen søgte familiesammenføring med ægtefællen, som i 2007 fik meddelt tilladelse til varigt ophold i Danmark. Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum.

Så med mindre fs og cpr søges med tilbagevirkende kraft, er min situation den samme.
Så vidt jeg kan læse, har du netop IKKE søgt FS i Danmark... Vel formentlig derfor du er flyttet til Sverige for at gøre det via EU-retten.

Jens v
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07.09.2017 11:32:25

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Jens v » 03.09.2019 22:51:27

Ja ganske rigtigt boede vi sammen i dk, hvor hun kom til på et familevisum var det vist, og vi flyttede til Sverige sammen i 2019.

Da jeg arbejder i dk er jeg skattepligtig der, og de anerkendte at jeg kunne bruge hendes fradrag for 2019.

I den omtalte afgørelse fastslår de, at hustruen er skattepligtig fra hun kom til dk på et turistvisum, jeg ved ikke om det springende punkt er, at der blev søgt om FS fx dagen efter hendes ankomst?

Jeg kunne godt tænke mig at se hvilke datoer der bliver søgt på i den omtalte afgørelse. Realiteten er jo at vi har været samboende siden hun kom hertil.

Jens v
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07.09.2017 11:32:25

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Jens v » 23.10.2019 12:48:07

Efter at skat har tænkt lidt over det, og jeg har klaget over deres afgørelse, ser det ud som de vil give hende et cpr nummer og fradraget for 2018. Måske er er der andre i denne situation der også kan få det med lidt arbejde.

Besvar