Rettigheder i forhold til barn?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RÅVILD

Rettigheder i forhold til barn?

Indlæg af RÅVILD » 31.08.2014 08:40:16

Kære kundige folk,

Jeg vil meget gerne have en vurdering af min situation. Jeg har et barn med en Østafrikansk mand. Min dreng er født i Danmark, og jeg har passet ham og betalt alt til ham i alle hans 10 levemåneder og gennem hele graviditeten.

Jeg har endda hjulpet faderen herop på et studievisum - både juridisk og økonomisk, så vi kunne se, om det var noget. Manden har kun været her 1 måned og så prøver han allerede at være mig utro. Så jeg er ikke længere interesseret i ham.

Men hvad er hans rettigheder i forhold til drengen? Han har endnu ikke underskrevet anerkendelsen af faderskab, den ligger ved retten i Kolding. Jeg har jo ønsket at bringe det i orden for min søns skyld.

Jeg frygter lidt, hvad han vil finde på, nu da jeg trækker mig. Jeg vil understrege overfor vuggestuen, at han på inden måder må hente ham. Pt. har jeg jo fuld forældre myndighed og i første fald, frygter jeg jo en bortførelse til Afrika, hvor jeg ingen rettigheder har og vi ikke har samarbejdsaftaler.

På forhold mange tak,

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Rettigheder i forhold til barn?

Indlæg af mh1 » 31.08.2014 11:59:33

Forældreansvarsloven:
§ 7. Forældre, der ikke er gift med hinanden, har fælles forældremyndighed, hvis
1) de efter børnelovens § 2, stk. 1, § 14, stk. 1 eller 3, eller § 19, jf. § 14, stk. 1 eller 3, har afgivet erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet, eller
2) de har indgået aftale om fælles forældremyndighed efter § 9.
Stk. 2. Dette gælder dog ikke, hvis erklæringen i stk. 1, nr. 1, er afgivet, uden at betingelserne i retsplejelovens § 448 f for her i landet at behandle spørgsmålet om forældremyndighed er opfyldt.
Stk. 3. Anses en mand for far til barnet ifølge anerkendelse eller dom, har forældrene fælles forældremyndighed, hvis de har eller har haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel.
Stk. 4. I andre tilfælde end nævnt i stk. 1-3 har moderen forældremyndigheden alene.

Du og barnets far vil altså få fælles fm, hvis han skriver under på erklæringen mens I har fælles adresse (du skal læse det som 'hvis de pt. har fælles fr-adresse eller havde det indenfor 10 mdr. før barnets fødsel). MÅSKE ikke, hvis du får ham sparket ud snarest.

Formodningen er nok for at dit barns far meget heller end at bortføre sit barn til sit hjemland vil forsøge at bruge det til at få ophold udover studievisaet. Det kan han jo have held med, hvis han har mindst normalsamvær, og normalsamvær har han ret til hvis han anerkender faderskabet ELLER bliver dømt som far. Også selv om han evt. ikke får del i forældremyndigheden.

Jeg vil stærkt anbefale at du henvender dig til Mødrehjælpen, en retshjælp eller en advokat.
mh
Rådgiver for ÆUG

RÅVILD

Re: Rettigheder i forhold til barn?

Indlæg af RÅVILD » 31.08.2014 19:44:07

Tusind tak for vejledning. Ja, der er godt nok meget at holde styr på. Jeg må hellere henvende mig til mødrehjælpen.

Besvar