Hvilket ydelser jeg har ret til ?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Safaa89

Hvilket ydelser jeg har ret til ?

Indlæg af Safaa89 » 14.08.2014 22:49:08

Hej . Jeg bor alene med mit barn på 6 måneder og min mand kommer til dk som visum to gang om år. Jeg vil spørger hvilket ydelser har jeg og mit barn ret til , jeg har fået i to måneder nu børne- ydelser (barnpenge). Kan jeg også søger om boligtilskud for jeg har en lejelejlighed ?

closed1

Re: Hvilket ydelser jeg har ret til ?

Indlæg af closed1 » 15.08.2014 07:55:50

Ja

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2014 13:20:53

Hvis I ønsker at søge om familiesammenføring, skal du holde dig fra ydelser, der udbetales efter aktivloven og integrationsloven. Det er også det, man kalder "sociale ydelser", og det drejer sig navnlig om kontanthjælp, revalidering og kontanthjælps-lignende ydelser som den nye "uddannelseshjælp" til unge eller den afskaffede "starthjælp".

Der er masser af andre offentlige ydelser i Danmark, der IKKE er sociale ydelser, og som IKKE udbetales efter de to love. Og dem må man GERNE have modtaget, når man søger om familiesammenføring. Det gælder SU, dagpenge fra A-kassen, sygedagpenge, barselsdagpenge, boligstøtte, friplads i daginstitution og en masse andre ting, som det vil kræve alt for meget plads at liste op.

Hvis man får ydelser efter aktivloven eller integrationsloven, så har man en sagsbehandler (socialrådgiver) på kommunens socialkontor. Så har man ikke det, skulle man være på den sikre side :wink:

Og ellers har kommunen vejledningspligt og kan og skal til enhver tid oplyse, hvilken lov en given ydelse hører under. Får man svaret på skrift, er det forhåbentlig rigtigt, og ellers kan man dokumentere, at man er blevet vildledt, og så vil det ikke stå i vejen for familiesammenføring, at man har modtaget den pågældende ydelse.

Salli
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Salli » 10.09.2014 15:06:47

Jeg synes nu ikke det I nævner er helt klart i forhold de ydelser, man har ret til som eneforsørger.
Jeg tænker på f.eks. enlige forældre, der bliver gift med en udlænding, der ikke har ophold og arbejdstilladelse her i landet. For man mister vel sin sociale status som enlig, selvom ægtefællen bor i et andet land og ikke er i stand til at bidrage til husholdningen i Danmark på nogen måde. Og hvis man ændrer status fra ugift til gift betyder det vel at man ikke længere har adgang til de forskellige forhøjede ydelser og støtte (f.eks. boligstøtte, SU, økonomisk friplads m.m.) for enlige forsøgere, samtidig med ens udgifter og indkomstgrundlag forbliver det samme.

Er det også dette du mener, når du spørger om hvilke ydelser, du har ret til? - Ja, for jeg kan ikke svare på det, men tænker det kunne være interessant at få belyst.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.09.2014 16:37:07

Ja, det at indgå ægteskab kan have nogle privatøkonomiske konsekvenser, men det er jo meget individuelt. Men klart man skal tænke sig godt om, inden man siger ja foran en vielsesforretter.

Besvar