Spørgsmål om Børnetilskud

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lowlife

Spørgsmål om Børnetilskud

Indlæg af Lowlife » 31.03.2014 12:51:33

Hej Forum :-)

Lige et spørgsmål vedr børnetilskud? Jeg er gift med en kvinde fra asien og har været det i snart 6år og vi er så heldige, at vi lige har fået en skøn datter sammen :-) Da jeg efter en mc ulykke har været førtidspensionist ( gamle regler ) i mange år har vi lige fået oplyst, at jeg pga min førtidspension får et børnetilskud som bliver udbetalt engang i kvartalet til min Kone og ville lige sikre mig, at dette ikke er et problem i forhold til opholdstilladelsen altså vedr reglen omkring offentlige ydelser?

Hun modtager i øvrigt ligeledes SU da hun er startet på uddannelse dette er vel nok heller ikke en offentlig ydelse som er et problem?

Og som reglerne er nu skulle hun kunne søge om permanent opholdstilladelse nu vi om godt 1 år har været gift i 7 år ikke :-)

Håber nogle kan hjælpe med svar sådan man ikke skal bekymre sig længere om dette :-)

God dag til forummet!..

fundiver199

Re: Spørgsmål om Børnetilskud

Indlæg af fundiver199 » 31.03.2014 15:17:12

Lowlife skrev:Lige et spørgsmål vedr børnetilskud? Jeg er gift med en kvinde fra asien og har været det i snart 6år og vi er så heldige, at vi lige har fået en skøn datter sammen :-) Da jeg efter en mc ulykke har været førtidspensionist ( gamle regler ) i mange år har vi lige fået oplyst, at jeg pga min førtidspension får et børnetilskud som bliver udbetalt engang i kvartalet til min Kone og ville lige sikre mig, at dette ikke er et problem i forhold til opholdstilladelsen altså vedr reglen omkring offentlige ydelser?
Der er ingen regel om "offentlige ydelser". Der er en regel om ydelser efter aktivloven og integrationsloven. Og børnetilskud udbetales ikke efter en af de to love. Så nej det er ikke noget problem.
Lowlife skrev:Hun modtager i øvrigt ligeledes SU da hun er startet på uddannelse dette er vel nok heller ikke en offentlig ydelse som er et problem?
Nej SU udbetales heller ikke efter aktivloven eller integrationsloven.
Lowlife skrev:Og som reglerne er nu skulle hun kunne søge om permanent opholdstilladelse nu vi om godt 1 år har været gift i 7 år ikke :-)
Reglerne om permanent opholdstilladelse er ændret (3 gange i alt), så der ikke længere kræves 7 men kun 5 års ophold i Danmark. Til gengæld stilles der en række nye krav f.eks. 3 års fuldtidsarbejde eller -studier inden for de sidste 5 år, ingen forfalden gæld til det offentlige, bestået danskprøve og meget andet. Læs under "rådgivning" eller på Nyidanmark om disse "nye" regler, der senest blev ændret i 2012.

Hvis din kone er i gang med en videregående uddannelse, opfylder hun måske allerede kravene og kan søge i morgen :D

Besvar