Kontanthjælp - EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
loca

Kontanthjælp - EU-reglerne

Indlæg af loca » 03.12.2013 09:15:51

Hejsa

Efter alt det der har været oppe i medierne om familier der bliver sendt hjem pga diverse ting ville jeg lige høre jer om dette inden vi ansøger om kontanthjælp.

Min mand har fået opholdstilladelse efter eu-reglerne hvor jeg er blevet taget som arbejdstager. Jeg ringede til eu-hotlinen igår og snakkede med en mand der fortalte at eftersom jeg var taget som arbejdstager så ville det ikke have nogen betydning for hans opholdstilladelse at han modtager kontanthjælp. Spurgte også om det om 5 år ville have nogen påvirkning når vi enten vil forlænge eller søge om permanent opholdstilladelse til ham. Det ville hellere ikke have nogen effekt der sagde han.

Han fik vores sagsnummer så han kunne se hvad der stod i brevet de havde sendt om opholdstilladelsen og han sagde også at hvis man ikke må modtage kontanthjælp så skal det stå i det brev, hvilket det ikke gør i vores tilfælde.. Han var så flink at lave en nota i vores
sag om at han informeret os om at han har sagt vi godt kan modtage kontanthjælp uden det har nogen betydning for min mands opholdstilladelse.

Er der nogen der ved om det er rigtig hvad vi har fået at vide? Som sagt ville bare være sikker inden vi ansøger om det..

På forhånd tak :)

Hilsen Loca

skaanebo

Re: Kontanthjælp - EU-reglerne

Indlæg af skaanebo » 03.12.2013 09:50:27

Ja, det er korrekt.

Andreasen81

Re: Kontanthjælp - EU-reglerne

Indlæg af Andreasen81 » 28.12.2013 12:12:57

Hej alle

Er lige med på tråden.

Hvorledes kan man se, om man har fået tildelt opholdstilladelsen, efter EU reglerne, som arbejdstager?

Jeg kan umiddelbart ikke finde ordlyden arbejdstager. Tværtimod kan jeg læse, at de pågældende ikke må falde det offentlige til byrde.

Mvh.

Besvar