universitet mv.

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JayP
Geografisk sted: Hvidovre, Danmark

universitet mv.

Indlæg af JayP » 30.07.2013 23:23:17

Hej med jer!

Min kone er så heldig at være kommet ind på et universitet her i Danmark, problemet er at det er i Sønderborg, og vi bor i københavnsområdet. Hun søgte ind på selve dagen hvor fristen udløb, og havde ikke fået tjekket præcist hvor skolen var, og er derfor nu idette problem;)

Nu er mit spørgsmål så følgende. Hvis hun tager imod pladsen, og begynder på uni i Sønderborg, kan vi så leje et kollegieværelse eller lign. til hende mens hun går der, sådan så hun kommer hjem i weekenderne, men ikke er nødt til at pendle 4½ time hver vej, hver dag i ugen? Jeg ved at vi skal bo sammen osv, og vi er jo fortsat gift og i et ganske normalt forhold, men siden hun nu har fået denne chance for at studere, hvilket hun virkelig gerne vil, så vil det være trist for hende at sige nej, grundet geografien...! Vil det betyde at hun kan miste opholdstilladelsen, fordi hun "bor" på kollegie i Sønderborg i hverdagene, men er hjemme "hos mig" i weekenderne?

Og kan hun få SU? hun har fået opholdstilladelse, med frafald af alle krav så vidt jeg husker, idet jeg har et særbarn fra et tidligere forhold. Jeg menr at have læst at hun kan få SU, men er langt fra sikker...

Håber nogen af jer derude kan hjælpe!

MVH
Jesper

skaanebo

Re: universitet mv.

Indlæg af skaanebo » 31.07.2013 07:46:18

Hvis I bevarer fælles folkeregisteradresse er der ingen problemer. Problemet opstår kun, hvis en forudsætning for at få kollegiebolig er, at man også skal folkeregistreres på adressen. Men måske kan hun også bare nøjes med at leje et overnatningsværelse/en overnatningslejlighed privat?

DBS

Indlæg af DBS » 31.07.2013 07:54:47

Problemmet er jo sådan set ikke anderledes end at langturschaffører og servicetekniker, de er jo heller ikke udelukket fra at leve sammen med deres FS ægtefælle, fordi de har et arbejde der betyder, de ikke er hjemme hver aften.

Centrum for ens liv vil jo stadig være hos familien.

Så ud at kikke efter en pendlerlejlighed / værelse.

PS. I Sverige kaldes sådan en person for en veckopendlare.

mvh DBS

JayP
Geografisk sted: Hvidovre, Danmark

Indlæg af JayP » 31.07.2013 11:39:13

Har lige talt med US. De siger vi skal skrive en mail til en mailadresse der hedder ophoer@us.dk og der forklare situationen, og hvordan vi vil opretholde samlivet mv., efter hun tager afsted for at studere...
Lyder for så vidt ikke farligt, men omvendt så ser jeg det også som om at hvis vi først skriver denne mail, så ved US hvad der sker, og baseret på deres vurdering, kan det jo potentilt betyde at de siger nej...!
Så jeg ved ikke helt om det er en god ide eller ej;) US fik ikke nogen detaljer om udl. nummer eller andet i telefonen, så de ved ikke det er "os" endnu, før vi skriver en mail;)

DBS

Indlæg af DBS » 31.07.2013 13:51:09

Nu er det vel også sådan, at man ikke skal være hver dag på universitet ?

Så jeg kan ikke se noget problem i at opretholde samliv. Men du har ret i din forsigtighed :wink:

mvh DBS

closed1

Indlæg af closed1 » 31.07.2013 14:30:58

Man kan også have en fridag en gang imellem hvor man tager over til konen .

Blomsterpige

Indlæg af Blomsterpige » 12.08.2013 10:06:39

Hej alle.
Jeg står i den samme situation. Min mand, som også er kommet til Danmark pga. mig, er også nødt til at studere et andet sted, end hvor vi bor. Det kan til tider være ret hårdt, da han jo er kommet til Danmark for at vi (endelig) kan være sammen. Vi gjorde det præcis, som oven beskrevet. Han har folkeregisteradresse hos mig og har en såkaldt "pendler-lejlighed", der hvor han studerer. Han kommer hjem i weekenderne og nogle gange besøger jeg ham i ugen, selvom det ikke er så tit, da vi begge er travle mennesker. For dog at holde vores forhold i live, er det vigtigt at snakke sammen om, hvad man oplever og laver osv. Her er f.eks. nogle tips til langdistanceforholdet http://www.gratisdatingsider.org/langdi ... old-sadan/ - jeg håber det også kan være en hjælp, når ens elskede bor langt væk.

Til alle vil jeg bare ønske held og lykke - det skal nok gå alt sammen :)
„Piger er ligesom en rose. Den er fin og flot, men har du først gjort den skade, bliver den aldrig som den var.“

Besvar