Hejsa
Jeg er løbet ind i et fortolkningsspørgsmål, som jeg håber nogen kloge hoveder kan hjælpe mig med.
Min kone og hendes børn er blevet familiesammenført pr 25. juni 2012.
Vi modtog et brev fra Udbetaling Danmark i april måned 2013, hvor der bla. stå følgende:
For at få den fulde ydelse udbetalt skal du have boet eller arbejdet i riget i 2 år inden for de seneste 10 år.
Jeg klagede over noget helt andet i brevet, de mente optjeningsprincippet talte fra den dag man var registeret i cpr-registeret, men jeg sagde at det talte fra den dag opholdstilladelse gældte og min kone havde opholdt sig i Danmark. Jeg fik medhold i min klage og startdato for optjeningsprincippet blev flyttet fra den 21. september 2012 til den 25. juni. 2012.
I brevet, hvor i Udbetaling Danmark giver os medhold i klagen skriver de så også følgende:
For at få den fulde ydelse udbetalt skal du eller din ægtefælle have boet eller arbejdet i
Danmark i 2 år inden for de seneste 10 år.
Den lille ændring "eller din ægtefælle" ændre jo en del på om vi overhovedet skal igennem optjeningsprincippet, da jeg er født i Danmark og har arbejdet de sidste 25 år i Danmark.
Jeg er ikke far til mine kones børn, men det skriver de hellere ikke, de skriver ægtefælle. Jeg kan ikke finde andre steder hvor de skriver ægtefælle.
Er der nogen der kender reglerne eller kan henvises til en juridisk person, der kan hjælpe.
Det kan også være at Udbetaling Danmark har lavet en skrive bommert, men det ville være rart at vide.
mvh H_Larsen
Optjeningsprincippet ifm med børnechecken
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Optjeningsprincippet ifm med børnechecken
Det er KUN biologiske eller adoptivforældre, som er berettiget til børneydelse i det hele taget. Derfor skal du i det standardbrev, din kone har fået, slette 'eller ægtefælle'.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG