dagpenge/sygedagpenge

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hanasa

dagpenge/sygedagpenge

Indlæg af hanasa » 03.03.2013 13:18:22

Hej alle sammen
jeg får dagpenge, men nu er jeg syg og får sygdapnege. lige så snart man bliver syg så skal man syg meld sig, så er det ikke længere dagpenge jeg vil få, men i stedet for sygedagpenge fra kommunen. og lige så snart jeg er rask så skal man rask meld sig og så får jeg dagpenge.

mit spørgsmål er jeg er syg og har sygmeldt mig. jeg har feriekort og feriedage. hvad skal jeg gøre jeg vil gerne have dem for første gang i mit liv. Alle de andre gang vidst jeg ikke at jeg havde noget fordi mit sprog og viden var ikke så stærk.

denne gang vil jeg ikke gå glip af den. jeg har 22 feriedage og feriekort på knap 4 000 kr.

kan jeg få min 4000 kr selvom jeg er sygemeldt? stopper de så min sygedagpenge fordi jeg får 4000 kr nogen dage?
og de 22 ferie dage vil jeg gerne bruge på rejse kan jeg godt få den + få sygedagpenge elller hvordan er det nu.
hjælp
har brug for hjælp

closed1

Re: dagpenge/sygedagpenge

Indlæg af closed1 » 03.03.2013 13:39:20

Man kan ikke både få sygedagpenge og ferie penge på samme tid . Når du er raskmeldt kan du få ferie penge , men du får så ikke dagpenge i den tid du holder ferie .

hanasa

Indlæg af hanasa » 03.03.2013 14:30:48

jeg har hørt modtager man sygedagpenge og er man forhindret i at holde ferie inden ferieåret slutter, kan man få underskrevet sit feriekort og få feriepengene udbetalt uden at afholde ferien.
det undrer mig over at man ikke kan det længere

hanasa

Indlæg af hanasa » 03.03.2013 14:41:21

Kan du få udbetalt dine feriepenge, mens du får sygedagpenge?

Hvis du ikke har haft mulighed for at holde ferie på grund af din sygdom, har du i visse tilfælde mulighed for at få udbetalt dine feriepenge uden at holde ferie, og mens du fortsat får sygedagpenge. Kontakt din kommune for at få svar på, hvordan du er stillet.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... og-ledige/

Ferie og sygemelding

Når du er sygemeldt, er det ikke tilladt at holde ferie, hverken i Danmark eller i udlandet. Hvis du på grund af sygdom ikke har haft mulighed for at afholde din ferie, har du mulighed for at søge om at få udbetalt dine optjente feriepenge, uden at det har indflydelse på udbetalingen af dine sygedagpenge. Kontakt din fagforening vedrørende yderligere information om reglerne, og oplys socialrådgiveren i Jobcentret om en eventuel udbetaling af feriepenge samtidigt med udbetaling af sygedagpenge.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.03.2013 21:06:21

Du bør snakke med din kommune.

De regler, der står her, gælder jo for alle kommuner: http://www.aarhus.dk/da/borger/Beskaeft ... penge.aspx

"Mulighed for udbetaling af feriegodtgørelse uden at afholde ferie i sygeperioden
Hvis du har feriekort, er der i visse tilfælde mulighed for, at feriepengene kan udbetales, uden at du holder ferie - og uden at det berører dagpengeudbetalingen. Det kan f.eks. være, når du ikke er i stand til at afholde din retmæssige ferie, fordi du stadig er sygemeldt
Kontakt dagpengeafdelingen på dit lokale Ydelses for nærmere vejledning."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar