Uddannelsesmuligheder

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Uddannelsesmuligheder

Indlæg af Helate » 23.11.2012 09:50:27

Hej

Når min kone her til januar har født og hun har holdt noget barsel, vil hun jo selvfølgelig meget gerne igang med "noget". Hun er både interesseret i at arbejde og studere og her kommer mit spørgsmål/oplæg til debat:

Hvilke uddannelser egner sig godt til "ny-danskere"? Jeg ved godt at det kan afhænge af personens uddannelse osv, men kunne jo være der er nogen uddannelser/uddannelsesformer der er mere egnede end andre?

Skal siges at min kone er godt begavet (hun giftede sig jo med mig :-)) men ikke har den vilde uddannelse, så det kunne være der herinde var foreslag til uddannelser, som dels ikke har ALT for store optagelseskrav og dels passer godt til en "nydansker".

PS: Min kone er filipinsk.

Skal siges vi selv har kigget på social/sundhedshjælper el assistent.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Uddannelsesmuligheder

Indlæg af soreng » 23.11.2012 11:21:15

Som du selv skriver, så kommer det jo an på mange ting. Hendes dansk niveau er jo også relevant for hvilke uddannelser hun overhovedet får lov til at begynde på.

Men det væsentlige er vel at hun uddanner sig indenfor noget som hun rent faktisk godt kunne tænke sig at arbejde med. Det er svært at spå om hvor der kommer til at mangle arbejdskraft om 3-5 år, så man kan lige så godt uddanne sig indenfor et felt hvor man rent faktisk godt kunne tænke sig at arbejde.

Så hun/i må vel starte med at finde ud af indenfor hvilket område hun godt kunne tænke sig at arbejde de næste mange år.
Har hun altid godt kunne tænke sig at blive chauffør, eller er hendes pigedrøm, der aldrig gik i opfyldelse, at uddanne sig til automekaniker? Eller er det noget mere jordnært som kontor eller ældrepleje, eller vil hun gerne i lære som gartner, tømrer, elektriker eller murer? Mulighederne er sku' mange, og voksenlærlinge er ikke ualmindelige. ;-)

Prøv at sætte jer ned og vend mønten om et kort øjeblik.
Hun står i en helt unik situation, hvor hun rent faktisk har mulighed for at trykke på den store "reset knap" i hendes liv, og virkelig skifte retning hvis hun vil, og begynde at arbejde imod at få det arbejde, som hun måske inderst inden altid har haft lyst til at have, men som hun af måske mange grunde ikke fik.

Jeg ville sætte mig ned med et stykke papir og så lade fornuften ligge i 30 minutter, hvor hun så kan tænke og skrive de 5-10 jobs ned som ville være hendes drømmejob...Vær ligeglade med om det kræver 10 års uddannelse i de 30 minutter.

Så kan i bagefter sætter jer ned og kigge på listen, og så en for en finde ud af hvad der skal til for at få det arbejde. Så er der sikker nogle af de ting hun har skrevet ned der må ryge ud, men gad vide om der ikke bare er et enkelt eller 2 af punkterne der ikke er så umulige igen...Der har i jeres mål, og når man har målet er det altså en hel del lettere at tegne vejen til målet.

Når hun om 5-6 år sidder til et middagsselskab ved siden af en person som hun ikke kender, der så stiller hende det klassiske middagsspørgsmål "og hvad laver du så?"...Hvad vil hun så gerne kunne svare?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Uddannelsesmuligheder

Indlæg af mh1 » 23.11.2012 11:29:15

Inspiration + oplysning kan evt. findes her: http://www.hvadkanjegblive.dk/
mh
Rådgiver for ÆUG

Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Re: Uddannelsesmuligheder

Indlæg af Helate » 23.11.2012 12:10:11

Tak for input...og ja selvfølgelig skal der vælges ud fra hvad hun drømmer om :-)

Joakim Busk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.02.2022 10:39:25

Re: Uddannelsesmuligheder

Indlæg af Joakim Busk » 22.02.2022 10:46:18

Hej, jeg ved godt det er længe siden, men tænker denne her kan være relevant for andre der læser tråden. I øvrigt håber jeg hun har fundet sin vej, og er glad i dag. Hilsen Joakim.

Jeg har brugt en studiecoach til at guide mig på rette vej, og hun var super dygtig og engageret i dine behov og ønsker.

Hvis det kan bruges til nogen af jer, kan I finde linket til hende lige her: https://www.ditstudievalg.dk/mangler-du-en-studiecoach/

Besvar