SKAT/Ægtefælles ubenyttede fradrag.
SKAT/Ægtefælles ubenyttede fradrag.
Kære alle..
Jeg har godt set, at der er en tråd om dette emnet, men jeg har desværre ikke helt fået styr på det hele endnu.
Jeg vil derfor gerne spørge om hjælp i forhold til et par spørgsmål:
1) Hvornår kan jeg få min ægtefælles bundfradrag overført?
- Fra den dag, hvor vi blev gift?
- Den dag, hvor han kom til Danmark (der var vi dog ikke gift)?
- For hele året, selvom han ikke har været i Danmark hele året og vi ikke har været gift i hele 2012?
Og er det overhovedet stadig muligt at få sin ægtefælles ubenyttede bundfradrag?
På forhånd tak,
Carina
Jeg har godt set, at der er en tråd om dette emnet, men jeg har desværre ikke helt fået styr på det hele endnu.
Jeg vil derfor gerne spørge om hjælp i forhold til et par spørgsmål:
1) Hvornår kan jeg få min ægtefælles bundfradrag overført?
- Fra den dag, hvor vi blev gift?
- Den dag, hvor han kom til Danmark (der var vi dog ikke gift)?
- For hele året, selvom han ikke har været i Danmark hele året og vi ikke har været gift i hele 2012?
Og er det overhovedet stadig muligt at få sin ægtefælles ubenyttede bundfradrag?
På forhånd tak,
Carina
-
fundiver199
Re: SKAT/Ægtefælles ubenyttede fradrag.
For hele året, såfremt I er gift og bor sammen på en dansk adresse 31. december det pågældende år. Til gengæld kan der ikke overføres noget fradrag, hvis I bliver skilt eller flytter hver til sit 30. december i et givet år.
Man regner altså for et helt år ad gangen, og man kigger alene på de forhold, der gør sig gældende 31. december i det pågældende år.
Man regner altså for et helt år ad gangen, og man kigger alene på de forhold, der gør sig gældende 31. december i det pågældende år.
Mange tak for dit hurtige svar!
Synes du, at jeg skal printe den afgørelse ud, som der snakkes om indlægget og medbringe på skattekontoret?
Synes du, at jeg skal printe den afgørelse ud, som der snakkes om indlægget og medbringe på skattekontoret?
-
fundiver199
Det er en god ide, da mange har oplevet, at skattemedarbejdere ikke kender den og/eller ikke ønsker at følge den.
Vi har netop været på skattekontoret i dag, og den ellers venlige dame påstod hårnakket, at fradraget kun kunne benyttes fra FS-datoen. Dvs. at man opdeler skattefradraget over 12 mdr. således, at der er omkring 3500 kr til hver måned. Derfor har min mand altså kun 10500 kr's skattefradrag i år, i følge hende.
Dette giver jo ikke engang mening i forhold til alm. dansk skatteberegning...
Hvor kan jeg evt. finde en paragraf, som "beviser", at jeg har lidt ret i min påstand?
Dette giver jo ikke engang mening i forhold til alm. dansk skatteberegning...
jeg ringede ind til skat i forgårs for at spørge til min kones ubenyttede personfradrag.
damen sagde at det gælder for hele 2012. ( min kone kom til DK april 2012, og fik FS november 2012.
Og værdien af fradraget svarer stort set til din egen skatteprocent. I mit tilfælde betaler jeg 37% i skat og fik tilsvarende udbetalt ca. 15.8000,- (37% af 42.900).
for mit vedkommende regnet hun frem til at jeg ikke behøver og betale skat for nov og dec, når jeg får løn fra mit arbejde.
iøvrigt det link du spørger efter:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1800203&vId=0
damen sagde at det gælder for hele 2012. ( min kone kom til DK april 2012, og fik FS november 2012.
Og værdien af fradraget svarer stort set til din egen skatteprocent. I mit tilfælde betaler jeg 37% i skat og fik tilsvarende udbetalt ca. 15.8000,- (37% af 42.900).
for mit vedkommende regnet hun frem til at jeg ikke behøver og betale skat for nov og dec, når jeg får løn fra mit arbejde.
iøvrigt det link du spørger efter:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1800203&vId=0
Hvad med samliver?
Jeg og min kæreste bor sammen på adresse fra decembar 2011, min kæreste er gravid har termin om lidt så næste år vil hun blive hjemme med barn uden noget indkomst.
Har jeg ret til hendes fradrag?
Tak for svar.
Jeg og min kæreste bor sammen på adresse fra decembar 2011, min kæreste er gravid har termin om lidt så næste år vil hun blive hjemme med barn uden noget indkomst.
Har jeg ret til hendes fradrag?
Tak for svar.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ nikol - NEJ.
Sambeskatningsreglerne gælder KUN for ægtefæller.
Det gør ikke ondt at blive gift, og det er da en vældig god idé at blive det, når man skal være forældre sammen. Hvis I bliver det inden den 31. december i år, så får du hendes fradrag for HELE 2012 og naturligvis også i 2013. Dvs. du vil få en masse penge tilbage i skat for 2012.
Sambeskatningsreglerne gælder KUN for ægtefæller.
Det gør ikke ondt at blive gift, og det er da en vældig god idé at blive det, når man skal være forældre sammen. Hvis I bliver det inden den 31. december i år, så får du hendes fradrag for HELE 2012 og naturligvis også i 2013. Dvs. du vil få en masse penge tilbage i skat for 2012.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for svar 
okey.. jeg er lidt i shock nu.
har lige set at de har ændret min frikort værdig til 64000 kr.
jeg ringede til skat og de sagde at de overføre HELE personfradraget på 42900 kr fra min kone over til mig,...
jeg spurgte er i helt sikker? 3 gange, og de sagde ja.
der er ikke noget træk % på dem..
jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro på.
har lige set at de har ændret min frikort værdig til 64000 kr.
jeg ringede til skat og de sagde at de overføre HELE personfradraget på 42900 kr fra min kone over til mig,...
jeg spurgte er i helt sikker? 3 gange, og de sagde ja.
der er ikke noget træk % på dem..
jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro på.
-
mh1
- Kontakt:
Hvad er der at være chokeret over? Du kan jo læse herinde, at du får hele din ægtefælles fradrag for hele det indkomstår, hvor I blev gift og fik fælles adresse i DK (hhv. Sverige, hvis du er grænsegænger).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
så var det mig der havde misforstået det. i den sticky tråd ovenover var der en som skrev at man får kun trækprocent af 42900 kr. dvs mit tifælde 38% af 429000 kr. = 16000 kr.
men lækkert julegave da
p.s glem det jeg skrev tidligere. jeg har forstået det nu.
men lækkert julegave da
p.s glem det jeg skrev tidligere. jeg har forstået det nu.
Hej
Jeg fik også en glædelig nyhed igår, da jeg ringede ind til SKAT for at høre ad i forhold til min mands ubenyttede bundfradrag for 2012.
Jeg fik bekræftet 2 gange, at det var helt rigtigt, at det blev beregnet for hele år 2012, trods det, at han fik opholdstilladelsen i november.
Mit fradrag er nu resten af året 50452 kr. beregnet fra igår.
Da jeg ikke når at arbejde så meget, og tjene alt det i kun december, betyder det så at jeg får resten tilbage i SKAT 2013?
Min mand har ikke arbejdet i 2012, og vi forventer at han får arbejde en gang i 2012
Jeg vil bare være sikker på, at jeg forstår det helt rigtigt..
Jeg fik også en glædelig nyhed igår, da jeg ringede ind til SKAT for at høre ad i forhold til min mands ubenyttede bundfradrag for 2012.
Jeg fik bekræftet 2 gange, at det var helt rigtigt, at det blev beregnet for hele år 2012, trods det, at han fik opholdstilladelsen i november.
Mit fradrag er nu resten af året 50452 kr. beregnet fra igår.
Da jeg ikke når at arbejde så meget, og tjene alt det i kun december, betyder det så at jeg får resten tilbage i SKAT 2013?
Min mand har ikke arbejdet i 2012, og vi forventer at han får arbejde en gang i 2012
Jeg vil bare være sikker på, at jeg forstår det helt rigtigt..
-
mh1
- Kontakt:
Ja, når skat ikke kan nå at betale dig tilbage ved at give dig større fradrag, så får du overskydende skat udbetalt i 2013.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusind tak for svaret.