Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
KarinaogVladimir
af KarinaogVladimir » 13.08.2012 08:58:19
Hej Alle sammen
da vi er i den herlige situation, at min mand og jeg er blevet familiesammenført fra 1 august efter kun 2,5 måneds sagsbehandlingstid, søger vi nu noget info om SU og uddannelsesmuligheder.
Min mand vil meget gerne starte på elektrikeruddannelsen og de har været meget behjælpelige med at optagelsesregler osv, men dansk2 skal være bestået først. Så er det at jeg tænker på en kortere uddannelse som der eventuelt udbydes på engelsk. Dem, jeg kan finde er dog med SU og derfor:
-er det først efter 2 års ægteskab, at han kan søge om ligestilling med danske statsborgere?
-er der nogle der ved hvor man kan søge efter uddannelser der udbydes på engelsk?

jeg håber der er nogle, der kan hjælp med at afklare disse ting for os..
-
fundiver199
Der er 3 muligheder for, at udlændinge kan få dansk SU:
1) Have opholdstilladelse som familiesammenført eller flygtning efter de danske regler
2) Have boet i Danmark i 2 år og været gift med en dansk statsborger i hele perioden
3) Have opholdsret efter EU-reglerne og enten være arbejdstager eller familiemedlem til en arbejdstager eller have erhvervet permanent opholdsret efter 5 år i Danmark
-
KarinaogVladimir
af KarinaogVladimir » 14.08.2012 13:01:40
aha, så det vil sige, at som familiesammenført kan man få SU med det samme og skal ikke have været gift og have boet på samme adresse i to år også?
bare for at få afklaret det, og tak for tilbagemelding
-
Nilselmano
Dette er hvad de skriver på su.dk
Vil du søge om at blive ligestillet med danske statsborgere efter denne regel, skal det være registreret, at du både har boet i Danmark i mindst to sammenhængende år og været gift eller i registreret partnerskab med en dansk statsborger i mindst to år. Du skal fortsat være gift eller i registreret partnerskab på det tidspunkt, du søger SU.
Link
Så det ser ud til at man skal have boet og været gift med en Dansk statsborger i 2 år før man kan ligestilles og dermed modtage SU.
Hvis det er tilfældet at man kan få SU med det samme, så vil jeg også meget gerne vide det!
Mvh
Nils
-
fundiver199
Som sagt er der 3 muligheder for, at udlændinge kan få SU, og den citerede tekst beskriver kun 1 af dem. Det er vel også derfor, at der står ”efter denne regel”. Heri ligger jo, at der også findes andre regler, man kan få SU efter

-
rsinatra
Hej allesammen,
Jeg har også interesse i emnet omkring SU for familiesammenførte efter EU-reglerne, da jeg netop har fået afslag med den begrundelse, at mit opholdskort som samlever ikke er nok, men at min kæreste og jeg skal have indgået et ægteskab.
Så vidt jeg kan læse i bekendtgørelsen er der tre muligheder for familiesammenførte efter EU-reglerne:
- § 66, stk. 1, nr. 5:
→ 2 års sammenhængende registreret ophold
→ 2 års ægteskab (som man stadig befinder sig i).
- § 67, stk. 5:
→ 5 års sammenhængende registreret ophold.
- § 67, stk. 2:
→ enten er arbejdstager eller familiemedlem til en arbejdstager i DK
→ Ægteskab.
Så mit spørgsmål er, om der er en måde, hvorpå at familiesammenførte efter EU-reglerne kan modtage SU uden at være gift og uden at vente fem år?
Jeg bemærkede eksempelvis, at Fundiver199 ikke nævnte ægteskab, hvis man er arbejdstager?
På forhånd tak!
Mvh. Raphael