Blå sygesikringskort til borger fra non-EU
Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU
Når hun siger hun har bestilt det , så er det da rigtigt . Hus nu på du slet ikke er den eneste, som den kontor dame har i røret , der brokker sig . Det behøver jo slet ikke være hendes skyld at kortet ikke kommer hurtigt.
-
s.københavn
Ja måske - men hun har allerede lavet mange fejl og bestilt et blåt til mig selvom vi bedte til ham. Og vi bestilte mit gule Specialle og hans blå på samme tid.
Snakkede med borger.dk som mente det også var usædvanligt at vi har ventet så længe for så længe ventetid har de ikke. Plus når vi har bestilt samme tid og mit kort kom for 2,5 uger siden.
Derfor jeg kunne forestille mig hun igen havde lavet en fejl eller kortet var gået tabt i posten og hun vil slet ikke tjekke om det er afsendt og måske kunne være gået tabt i posten.
Snakkede med borger.dk som mente det også var usædvanligt at vi har ventet så længe for så længe ventetid har de ikke. Plus når vi har bestilt samme tid og mit kort kom for 2,5 uger siden.
Derfor jeg kunne forestille mig hun igen havde lavet en fejl eller kortet var gået tabt i posten og hun vil slet ikke tjekke om det er afsendt og måske kunne være gået tabt i posten.
Hej
Jeg lovede at vende tilbage, når jeg kom fra ferie og havde fået det blå sundhedskort.
Min kone og hendes 2 drenge har fået det blå sundhedskort, men gyldigheden er kun 1 år, hvor mit eget er 5 år.
Jeg ringede til Patientombuddet og spurgte til dette og de mener kun kommunen kan dette hvis der er tvivl om vi forsætter som ægtefælleder.
De henviste til EF-FORORDNING nr. 883/2004
http://www.patientombuddet.dk/Klage-_og ... elser.ashx
Bilag 1
med venlig hilsen
Henrik
Jeg lovede at vende tilbage, når jeg kom fra ferie og havde fået det blå sundhedskort.
Min kone og hendes 2 drenge har fået det blå sundhedskort, men gyldigheden er kun 1 år, hvor mit eget er 5 år.
Jeg ringede til Patientombuddet og spurgte til dette og de mener kun kommunen kan dette hvis der er tvivl om vi forsætter som ægtefælleder.
De henviste til EF-FORORDNING nr. 883/2004
http://www.patientombuddet.dk/Klage-_og ... elser.ashx
Bilag 1
Men jeg har besluttet først at tage dette op med kommunen når jeg fornyer det blå sundhedskort næste forår.Særlige overvejelser ved fastlæggelse af gyldighedsperioden
Ved bedømmelsen af, om en person ”bor og forventes vedvarende at arbejde” i Danmark, bør kommunen være opmærksom på personens hidtidige forhold. Er en person for nyligt flyttet til Danmark for at påbegynde arbejde her, kan der være grund til at overveje, om vedkommende forventes at blive her i landet i 5 år.
Tilsvarende kan gøre sig gældende, hvis en person over for kommunen har tilkendegivet overvejelser om at flytte fra Danmark.
EU-sygesikringskortet skal tidsbegrænses, hvis den sikredes danske sociale sikring er tidsbegrænset, fx i forbindelse med en tidsbegrænset udsendelse under dansk social sikring.
Kommunen kan ved enhver tvivl om, hvorvidt en person forventes vedvarende at være dansk socialt sikret ifølge EF-reglerne, vælge at udstede et kort med en kortere gyldighedsperiode end ovenfor anført.
med venlig hilsen
Henrik
-
s.københavn
Men læste lige på hjemmesiden for de blå EU kort, at de jo kun dækker op til et år ved midlertidige ophold?!!
Hvad hjælper det så man får det? :i
Hvad hjælper det så man får det? :i
Så søger man jo bare om et nyt efter et år.
Og nej, logikken i det skal du ikke tænke nærmere over
Og nej, logikken i det skal du ikke tænke nærmere over
-
s.københavn
Jeg mener ikke varigheden af kortet.
Mit er udstedt til 2 år.
Jeg mener, at selve kortet ikke dækker længere end et år ved midlertidigt udenlandsk besøg. Altså lige meget hvor lang tid vi har fået udstedt vores kort til er vi kun dækket i et år. Se nedenstående fra borger dks hjemmeside:
"Hvornår er jeg dækket med det blå EU-sygesikringskort?
EU-sygesikringen dækker ved midlertidige ophold (dvs. op til 1 år) i EU og EØS-landene - det vil sige EU-landene samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz - fx når du:
skal være på ferie
skal i praktik eller skal være au-pair
skal studere eller følge en faglig uddannelse
skal arbejde i udlandet. Du skal have en afgørelse fra Udbetaling Danmark om, at du er omfattet af dansk social sikring, før du kan få det blå EU-sygesikringskort
kortet dækker også nødvendig behandling, hvis du fx har en kronisk sygdom, og selvom du ved, du kan få behov for behandling."
Jeg mener, at selve kortet ikke dækker længere end et år ved midlertidigt udenlandsk besøg. Altså lige meget hvor lang tid vi har fået udstedt vores kort til er vi kun dækket i et år. Se nedenstående fra borger dks hjemmeside:
"Hvornår er jeg dækket med det blå EU-sygesikringskort?
EU-sygesikringen dækker ved midlertidige ophold (dvs. op til 1 år) i EU og EØS-landene - det vil sige EU-landene samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz - fx når du:
skal være på ferie
skal i praktik eller skal være au-pair
skal studere eller følge en faglig uddannelse
skal arbejde i udlandet. Du skal have en afgørelse fra Udbetaling Danmark om, at du er omfattet af dansk social sikring, før du kan få det blå EU-sygesikringskort
kortet dækker også nødvendig behandling, hvis du fx har en kronisk sygdom, og selvom du ved, du kan få behov for behandling."
Og kortet gælder jo slet ikke i bopælslandet, så nej, det giver ingen mening ...
-
s.københavn
Nu snakket med kommunen igen. Nu siger de at de slet ikke udsteder blå eukort til folk der ikke har cpr numre!
Hvad kan man henvise til for at vise dem at det skal de?
Hvad kan man henvise til for at vise dem at det skal de?
Tal med øresunddirekt.
-
s.københavn
Til oplysning er det patientombuddet, man skal have fat i.
Ringede til dem og de hjælper en med ens sag. Man har nemlig RET til sygesikring til ens mand hvis man er arbejdstager i DK og bor i Sverige og ens mand ikke har job i Sverige.
Min kommune ville nu udstede.
Dog kun for et halvt år af gangen!
Håber et halvt år er tilstrækkeligt til dokumentation til migrationsverket og skatteverket for opholdskort og cpr. nummer. Har læst andre skriver de skal have varighed af mindst et år. Men der sagde min kommune bare at procedure var et halvt år af gangen også kunne man fornye hvis situationen stadig var den samme.
Ringede til dem og de hjælper en med ens sag. Man har nemlig RET til sygesikring til ens mand hvis man er arbejdstager i DK og bor i Sverige og ens mand ikke har job i Sverige.
Min kommune ville nu udstede.
Håber et halvt år er tilstrækkeligt til dokumentation til migrationsverket og skatteverket for opholdskort og cpr. nummer. Har læst andre skriver de skal have varighed af mindst et år. Men der sagde min kommune bare at procedure var et halvt år af gangen også kunne man fornye hvis situationen stadig var den samme.
-
CarinaMarie
Jeg ringede bare til kommunen og bestilte et til min mand uden problemer 
Hej,
Jeg vil lige høre jeg er danskstasborg men er flyttet til Sverige ! Jeg har ikk det blå sygsikringskort, men har hørt at min mand kan for igennem mig ? Hvis j tager hen til kommunen og viser mit viesel papir !
Hvad r sandt nogen der kender regler om det her ?
Jeg vil lige høre jeg er danskstasborg men er flyttet til Sverige ! Jeg har ikk det blå sygsikringskort, men har hørt at min mand kan for igennem mig ? Hvis j tager hen til kommunen og viser mit viesel papir !
Hvad r sandt nogen der kender regler om det her ?
Det afhænger af, hvilket land du arbejder i, ikke hvor du bor.
Jeg arbejder ikk pt lige nu ! R lige blevet færdig med min uddannelse og er igang med at Søge job i Danmark !
I så fald kan hverken du selv eller din ægtefælle få udstedt det blå kort i DK. I kan derimod få det fra Försäkringskassan i Sverige.