Familiesammenføring på SU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring på SU

Indlæg af mh1 » 21.04.2016 20:49:43

Du får det ikke automatisk, men kan søge om det når han har fået opholdstilladelse.

Du får med tilbagevirkende kraft fra den dato, han rejser ind i DK. Der er praksis for det, og hvis din borgerservice ikke kender til det, skriver du her igen, så finder nogen afgørelsen frem.
mh
Rådgiver for ÆUG

tilderuby

Indlæg af tilderuby » 22.04.2016 06:17:05

Tak skal du have!

larsmand

Indlæg af larsmand » 07.05.2016 20:49:47

"Husk, at så længe han ingen indkomst har, kan du få hans fradrag, hvilket vil medføre at du kommer til at betale meget lidt i skat. Han kan først arbejde NÅR han har fået opholdstilladelse, og da han skal bestå en sprogprøve i dansk indenfor et halvt år, skal han først og fremmest koncentrere sig om at få lært nok dansk til det.

Du skriver jeg kan få hans fradrag, men hvordan fungerer det rent praktisk? Er det noget man søger om? Eller sker det automatisk?"
Du kan først få hans skattefradrag fra den dag han får opholdstilladelse (FS). Fra den dag må han jo arbejde og hvis han ikke selv tjener penge kan du få overført hans skattefradrag. Det er IKKE noget der sker automatisk, men noget du skal rette henvendelse til Skat om. De vil så forhøje dit skattefradrag med virkning fra datoen for FS.

Så den tid der går inden han får FS, skal du af egen lomme dække alle hans omkostninger og da medgiver jeg da at det nok bliver meget pasta og tomatsauce i så skal leve af i de 6-10 måneder der går inden sagen er behandlet færdig.

Kiki

Indlæg af Kiki » 15.11.2016 20:06:24

Min mand og jeg har nu i over et år blot levet af min SU (plus studielån) og mit studiejob. Det er stramt men det er muligt, når nu det er så vanvittigt svært at finde job så længe man ikke er flydende i dansk...suk

Besvar