Blå sygesikringskort til borger fra non-EU
-
inloveforever
Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU
Min mand er familiesammenført med mig efter EU-reglerne, og vi vil tage på ferie i udlandet her i august - Derfor tænkte vi at vi selvfølgelig er nødt til at bestille det blå sundhedskort. Vi begge har fået brevet med det nye gule sundhedskort.
Sååå til jer der har fået et blåt kort til jeres udenlandske ægtefæller, var der noget specifikt I gjorde som hjalp til at ægtefællen kunne få det blå kort? Hvad vil I anbefale at vi gør?
Larschr5 - er din kone og dig familiesammenført efter EU-reglerne?
Psalm12 - hvordan gik det med dig mht. det blå kort?
Sååå til jer der har fået et blåt kort til jeres udenlandske ægtefæller, var der noget specifikt I gjorde som hjalp til at ægtefællen kunne få det blå kort? Hvad vil I anbefale at vi gør?
Hej,
Jeg er en filippinsk pige er gift med en dansk mand,, har lige fået blåt kort uden problem.
Jeg er en filippinsk pige er gift med en dansk mand,, har lige fået blåt kort uden problem.
inloveforever skrev:Min mand er familiesammenført med mig efter EU-reglerne, og vi vil tage på ferie i udlandet her i august - Derfor tænkte vi at vi selvfølgelig er nødt til at bestille det blå sundhedskort. Vi begge har fået brevet med det nye gule sundhedskort.
I skal bestille det bål sygesikringskort, men få det ikke automatisk.inloveforever skrev:Min mand er familiesammenført med mig efter EU-reglerne, og vi vil tage på ferie i udlandet her i august - Derfor tænkte vi at vi selvfølgelig er nødt til at bestille det blå sundhedskort. Vi begge har fået brevet med det nye gule sundhedskort.
Dansker kan bestille det over nettet, men udenlandske statsborger skal bestille det over kommunen, jeg kunne klare det med en telefonsamtale med kommunen.
mvh
H_Larsen
Vi har endnu ikke fået det blå sygesikringskort til min kone, det var bare det kommunen oplyste i telefonen.larschr5 skrev:Mærkeligt, for min kones blå sygesikringskort er gældende i 5 år![]()
Der er åbenbart forskel på hvordan reglerne administreres.
Vi bor i Høje-Taastrup kommune, hvilken kommune bor i?
Nu venter jeg på at det blå sygesikringskort til min kone dukker op og hvis der kun gælder 1 år og din kones gælder i 5 år, vil jeg da grave lidt i den forskel
god søndag
hilsen
H_Larsen
Jeg er familiesammenført efter de danske regler og vi bor i Gladsaxe kommune.
-
inloveforever
Maria, du skrev at du lige havde fået det blå kort uden problem. Kan jeg spørge om hvordan du gjorde det? Søgte du først online, eller besøgte I kommunen? Hvad gjorde I? Og tak til alle de andre svar!
Hej
Som ikke EU-borger kan du ikke bestille det blå sygesikringskort online, men man skal henvende til kommunen, der så afgøre om du er berettiget til det blå sygesikringskort
med venlig hilsen
H_Larsen
Som ikke EU-borger kan du ikke bestille det blå sygesikringskort online, men man skal henvende til kommunen, der så afgøre om du er berettiget til det blå sygesikringskort
med venlig hilsen
H_Larsen
...for resten har vi fået et brev fra vores forsikringsfirma, om at rejseforsikringen forbedres (gratis, indtil videre) netop fordi, den offentlige dækning forringes. Ved ikke, om vi faktisk har brug for det blå kort.Du må tjekke indboforsikringens betingelser hos dit forsikringsselskab, for de er jo frit stillet mht. hvilke betingelser de vil forsikre på
Ved Aarhus Kommune er vi blevet oplyst om, at min mand ikke har ret til kortet, fordi han ikke er dansk statsborger. Reglerne burde da være ens alle steder??
Ja, reglerne er ens, men ikke alle kommuner kender eller følger reglerne. Så I må bede om et skriftligt afslag, som I så kan indgive en klage over.
Ja, vi har ikke været op til kommunen endnu. Jeg tænker også på at skrive til forsikringsfirmaet og spørge, om rejseforsikringen dækker det hele, eller kun den del, som ikke er dækket af det blå kort. dvs, skal vi egentlig have det blå kort?Psalm12 - hvordan gik det med dig mht. det blå kort?
Vi har en anden sag at tage op med borgerservice men vi har simplethen haft for travlt. Men når vi har prøvet det, så kommer jeg igen og giver vidnesbyrd om det.
Ok, vi har lige været hos kommunen for at bestille det blå kort. Vi fik at vide, at som udgangspunkt må udlændinge ikke få det, de skal tegne privat rejseforsikring. Men hvis udlændingen er gift med en dansk statsborger, så er man berettiget det.
Jeg spurgte også på vegne af min amerikanske kollega, som er lige ved at blive skilt, hvis hun og hendes mand kan enes om det. Jeg fik så at vide, at så længe de er gift, kan hun få kortet, men så snart de er skilt, kan hun ikke få det. Og hvis hun havde fået det, inden skilsmissen trådte i kraft, så gælder kortet ikke længere, så snart skilsmissen træder i kraft.
Jeg kan ikke tale for all forsikringsfirmaer, men jeg spurgte vores for at høre, hvordan det kan gå hos mig og hos min kollega. Her er deres svar:
Jeg spurgte også på vegne af min amerikanske kollega, som er lige ved at blive skilt, hvis hun og hendes mand kan enes om det. Jeg fik så at vide, at så længe de er gift, kan hun få kortet, men så snart de er skilt, kan hun ikke få det. Og hvis hun havde fået det, inden skilsmissen trådte i kraft, så gælder kortet ikke længere, så snart skilsmissen træder i kraft.
Jeg kan ikke tale for all forsikringsfirmaer, men jeg spurgte vores for at høre, hvordan det kan gå hos mig og hos min kollega. Her er deres svar:
Jeg har streget forsikringsselskabets navn ud for at ikke gøre reklame for et firma, men jeg ville anbefale alle til at spørge jeres forsikringsfirmaer, hvordan de forholder sig til de nye forhold.Hej Susanne
Nye regler fra 1. august 2014
Vi udvider vores rejseforsikring, når den offentlige rejsesygesikring ophører pr. 1. august 2014.
Fra den 1. august dækker det gule sundhedskort ikke længere, når du rejser i EU-/EØS-landene* samt Schweiz, Færøerne og Grønland. Du skal i stedet for medbringe det blå EU-sygesikringskort, der giver dig ret til sygehjælp på samme vilkår som borgerne i det pågældende land.
********** ønsker ikke, at du skal være ringere stillet efter ophøret af den offentlige rejsedækning. Derfor udvider vi vores rejseforsikring til også at omfatte de dækninger, som det gule sundhedskort har dækket. Det betyder:
. At du fortsat har ret til behandling på privat hospitaler.
. At du ikke kommer til, at betale dele af din behandling på offentlige hospitaler.
. At der er adgang til en alarmcentral.
For de personer, der ikke kan få det blå sygesikringskort. dækker vores rejseforsikring.
Fik det blå kort i dag med post. Jeg er amerikaner og gift med en dansker.
Er der andre der også har oplevet dette? Min amerikanske kollega tog til kommunen i dag for at bestille kortet. Hun er ikke skilt, har ingen separationspapirer, men hun bor ikke sammen med sin mand. På den grund fik hun afslag på det blå kort. Jeg havde fået at vide af samme kommune, at så længe de er gift, har hun ret til kortet, men i det øjeblik skilsmissen træder i kraft, bortfalder også kortet.
Er der nogen, som ved, om hun skulle have kunnet få kortet?
Er der nogen, som ved, om hun skulle have kunnet få kortet?
-
s.københavn
Vi fik også at vide på kommunen, at man er berettiget som gift og når jeg var arbejdstager i dk.
Tilgengæld har vi dags dato ventet 4 uger på min mands blå EU kort og kan ikke rigtig komme videre i vores proces om udstedelse af personnummer på skatteverket i Sverige, samt tilsende det til migrationsverket!
Normalt går der 2-3 uger jf borger.dk.
Har henvendt mig flere gange til kommunen men får fat i den samme dame hver gang der er ved at være lidt træt af mig. Hun siger blot der er ventetid og jeg må væbne mig med tålmodighed.
I første omgang sagde hun 2 uger.
Hun har før lavet fejl ved at udstede mig er blåt kort selvom jeg havde bedt om det til min mand og hun ville i første omgang slet ikke udstede mit grænsegænger sygesikring fordi det skulle være min arbejdskommmune der gjorde det! Da jeg henvendte mig til mib arbejdskommmune sagde de, at de var fraflytterkommunen.
Så jeg måtte igen tilbage til mib fraflytter kommune også endte det med de faktisk havde smidt mine dokumenter væk! Ansættelseskontrakt, lønsedler osv.
Hvad kan man gøre?! Der er vel ikke andre man kan kontakte. Damen har set sig sur på mig og har lavet flere fejl! Hun siger dog kortet er bestilt til min mand, men hun virker ikke helt pålidelig! Nogle der ved om man kan henvende sig andre steder?
Tilgengæld har vi dags dato ventet 4 uger på min mands blå EU kort og kan ikke rigtig komme videre i vores proces om udstedelse af personnummer på skatteverket i Sverige, samt tilsende det til migrationsverket!
Normalt går der 2-3 uger jf borger.dk.
Har henvendt mig flere gange til kommunen men får fat i den samme dame hver gang der er ved at være lidt træt af mig. Hun siger blot der er ventetid og jeg må væbne mig med tålmodighed.
I første omgang sagde hun 2 uger.
Hun har før lavet fejl ved at udstede mig er blåt kort selvom jeg havde bedt om det til min mand og hun ville i første omgang slet ikke udstede mit grænsegænger sygesikring fordi det skulle være min arbejdskommmune der gjorde det! Da jeg henvendte mig til mib arbejdskommmune sagde de, at de var fraflytterkommunen.
Så jeg måtte igen tilbage til mib fraflytter kommune også endte det med de faktisk havde smidt mine dokumenter væk! Ansættelseskontrakt, lønsedler osv.
Hvad kan man gøre?! Der er vel ikke andre man kan kontakte. Damen har set sig sur på mig og har lavet flere fejl! Hun siger dog kortet er bestilt til min mand, men hun virker ikke helt pålidelig! Nogle der ved om man kan henvende sig andre steder?