Opholdskortets rettigheder, Schengen og Ryanair

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneT

Opholdskortets rettigheder, Schengen og Ryanair

Indlæg af SanneT » 14.09.2015 20:50:26

Hej Forum

Jeg kan ikke få konkret svar fra Ryanair, og jeg har svært ved at finde en hjemmeside, hvor der står, hvad et opholdskort rent faktisk giver ret til. Derfor prøver jeg her.

Min mand har et ikke-EU pas men har fået opholdskort efter ægtefællesammenføring. Vi rejser til Italien snart på en uges ferie, men jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt de lader os ombord.

Politiet siger, at opholdskortet giver rettighed til at rejse ud og ind af Schengen. Min mand har ikke et gyldigt visum i passet men kun opholdskortet og en arbejdstilladelse. Er det korrekt, at det bare burde være lige til, og at han i princippet kan rejse frit rundt, når rejserne er så korte som vores her - med opholdskortet (der udløber i 2017)?

På ryanairs hjemmeside står der imidlertid ingenting om accepten af disse opholdskort - Danmark står i hvert fald ikke på listen (se nederst). Det gør mig skeptisk, men omvendt burde jeg vel kunne bevise, at min mand kan flyve til Italien. Er der nogen der kan hjælpe os og gennemse, hvad vi kan gøre for at undgå at blive afvist i lufthavnen?

REJSEDOKUMENTER - FOTO-ID
Det er hver passagers ansvar at have et rejsedokument, som overholder Ryanairs og immigrations- og andre myndigheders krav. Du skal betale eller bliver afkrævet alle bøder, som vi pådrager os som følge af en overtrædelse af disse krav.
INTERNATIONALE REJSER - ACCEPTEREDE REJSEDOKUMENTER
Et gyldigt pas

Et gyldigt nationalt identitetskort udstedt af regeringen i et land inden for det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS). (Kun følgende EØS-lande udsteder i øjeblikket nationale identitetskort, som er acceptable på Ryanairs flyvninger: Østrig, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Estland, Finland, Frankrig*, Tyskland, Gibraltar, Grækenland, Ungarn, Italien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Holland, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz.

skaanebo

Re: Opholdskortets rettigheder, Schengen og Ryanair

Indlæg af skaanebo » 14.09.2015 21:10:48

Der kan frit rejses rundt inden for schengen med gyldigt pas og opholdskort.
Senest rettet af skaanebo 24.01.2016 11:55:23, rettet i alt 1 gang.

Sgr

Indlæg af Sgr » 24.01.2016 11:13:20

Hvad hvis man skal ind og ud af Schengen? Er det så også tilstrækkeligt med opholdskortet? Og i givet fald: Kan det læses af maskinerne når man fx ankommer til Helsingfors?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.01.2016 11:55:56

Opholdskort er i sig selv IKKE tilstrækkeligt. Man skal vise pas + opholdskort.

I Helsingfors har de nogle meget avancerede paslæsningsmaskiner. Men de virker vist kun for EU-pas. Dvs., hvis man har pas fra et land uden for EU, skal man hen og tale med en pasbetjent.

Besvar