Hejsa.
Nu er det efterhånden 4½ år siden min kone fik opholdstilladelse ifm. vores EU-sammenføring. Mit spørgsmål drejer sig ultimativt om hvorvidt min kones danskuddannelse er tilstrækkelig til at søge permanent ophold, og derefter statsborgerskab.
Hun havde en turbulent start på den lokale sprogskole, da niveauet var lavt og hun ikke blev udfordret tilstrækkeligt af de andre flersprogede elever. Hun valgte derfor efter knap og nap et år at droppe ud af sprogskolen for at begynde på et grundforløb på handelsskolen, hvor sproget og niveauet tog et stejlt sving op. Der gik et par uger før hun havde fundet et par faste veninder, og derfra gik tingene lynhurtigt mht. hendes dansk. Hun afsluttede grundforløbet i handel, ved at tage og bestå en danskprøve på E-niveau.
Kan denne danskprøve overhovedet bruges til noget ifm. permanent ophold/statsborgerskab? Den ligger så vidt jeg kan forstå midt mellem A2 og A3 prøven? Jeg har været inde på de relevante hjemmesider og læse, men typisk som altid, er de sider mere forvirrende end de kan give klar besked mht. meritter.
Skal min kone ud på sporgskolen og tage den enkelte prøve?