SU SKILSMISSE
SU SKILSMISSE
JEG HAR ET SPØRGSMÅL. JEG BOR I DANMARK FRA DEN AUGUST 2011. JEG KOMMER FRA ET EU LAND. JEG KOM TIL DK, FORDI BLEV GIFT MED MIN MAND, HAN KOMMER OGSÅ FRA EU. VI HAR ET BARN PÅ 9 ÅR. JEG BLEV SEPARERET, SÅ SIDSTE ÅR TIL I DAG FIK JEG SU. MEN SENERE BLEV JEG SKILT... NU VIL DE IKKE GIVE MIG SU. JEG LÆSER PÅ VUC 9. OG 10.KLASSE. MEN HVIS JEG LÆSER LOV, SÅ SIGER DEN, AT JEG HAR RET TIL SU, FORDI DEN ER EN UDDANNELSE OG IKKE FX HF. JEG HAR RET AT AFSLUTTE DEN. VED DER NOGEN OM, AT JEG HAR RET TIL SU? JEG HAR IKKE ARBEJDET HER, KUN SPROGSKOLE OG BAGEFTER VUC. OG HVAD ER MED EU REGLER, ER DET IKKE IMOD DET DANSKE REGLER??? FORDI EU REGLER ALTID SIGER, AT MAN HAR RET TIL ALLE YDELSER... I DAG KAN JEG GODT FÅ KONTANTHJÆLP, SÅ HVORFOR KAN JEG IKKE LÆSE??? MVH LAILA
-
fundiver199
Re: SU SKILSMISSE
Som person med EU-opholdsret har du de første 5 år kun ret til dansk SU, hvis du enten selv er arbejdstager eller i familie med en arbejdstager. Kravet for at være arbejdstager er min. 50 timers arbejde om måneden til normal dansk timeløn.
Så nej du har ikke ret til SU, når du ikke arbejder. Men hvis du begynder at arbejde, vil du opnå ret til SU. Og det samme gælder efter 5 år i Danmark, hvor du kan søge om permanent EU-registreringsbevis.
Så nej du har ikke ret til SU, når du ikke arbejder. Men hvis du begynder at arbejde, vil du opnå ret til SU. Og det samme gælder efter 5 år i Danmark, hvor du kan søge om permanent EU-registreringsbevis.