Forvirret omkring hvad man må og ikke må?
Forvirret omkring hvad man må og ikke må?
Hej
Min ægtefælle har fået ophold til Danmark ved at vi har boet i Sverige. Hans ophold er på 5 år.
Vi flytter til Danmark slut december.
Men der er lige noget jeg gerne ønske svar på:
Jeg er sygemeldt fra arbejde(elev-ansat) og har ikke planer om at vende tilbage til arbejdet, hvorfor jeg venter på at jeg bliver fyret af for meget fravær eller lign.
Men nu kommer spørgsmålet så - Når jeg så bliver fyret og går på dagpenge (A-kasse hedder det vist), må jeg så godt være på dagpenge mens vi flytter til Danmark og i et stykke tid mens vi bor i Danmark til jeg finder et arbejde eller starte mit studie op i den by jeg nu flytter til?
Er der nogen risiko ved at være på A-kasse, tænker jo det min ret som fuldtidssikret at kunne være det - men er utrolig nervøs for om det kan få konsekvenser for min ægtefælles opholdstilladelse når jeg ikke er person med tilstrækkelige midler i en periode?
Venter på svar.
Vh.
Min ægtefælle har fået ophold til Danmark ved at vi har boet i Sverige. Hans ophold er på 5 år.
Vi flytter til Danmark slut december.
Men der er lige noget jeg gerne ønske svar på:
Jeg er sygemeldt fra arbejde(elev-ansat) og har ikke planer om at vende tilbage til arbejdet, hvorfor jeg venter på at jeg bliver fyret af for meget fravær eller lign.
Men nu kommer spørgsmålet så - Når jeg så bliver fyret og går på dagpenge (A-kasse hedder det vist), må jeg så godt være på dagpenge mens vi flytter til Danmark og i et stykke tid mens vi bor i Danmark til jeg finder et arbejde eller starte mit studie op i den by jeg nu flytter til?
Er der nogen risiko ved at være på A-kasse, tænker jo det min ret som fuldtidssikret at kunne være det - men er utrolig nervøs for om det kan få konsekvenser for min ægtefælles opholdstilladelse når jeg ikke er person med tilstrækkelige midler i en periode?
Venter på svar.
Vh.
Re: Forvirret omkring hvad man må og ikke må?
A-kasse er en forsikringsordning og har intet med socialhjælp, bistandshjælp eller revalidering at gøre, så det er ikke nogen "forbudt" ydelse. Hvis du har været arbejdstager i Sverige, er det i øvrigt heller ikke forbudt at modtage nogle af disse ydelser. Det er det kun, hvis du har været studerende, pensionist eller person med tilstrækkelige ydelser.
"Hvis din danske ægtefælle ikke - som der er oplyst - forsætter eller påbegynder arbejde i Danmark i forbindelse med sin tilbagevenden til danmark, er din opholdsret betinget af at din ægtefælle forsat råder over sådanne indtægter eller midler til sit og sine familiemedlemmers underhold, at de pågældende ikke falde til offentlige til byrde"
Står der i brevet vi har modtaget - Så kan jeg forstå at min titel af arbejdstager og ikke person med tilstrækkelige midler vel?
Jeg var arbejdstager i Danmark og pendlede ml. Sverige og Dk til dagligt.
Står der i brevet vi har modtaget - Så kan jeg forstå at min titel af arbejdstager og ikke person med tilstrækkelige midler vel?
Jeg var arbejdstager i Danmark og pendlede ml. Sverige og Dk til dagligt.
Du er person med tilstrækkelige midler, når du har boet i Sverige og arbejdet i Danmark. Det fremgår jo også netop af det brev, du har modtaget, at du skal kunne fortsætte med at kunne brødføde din ægtefælle, fordi du har været arbejdstager i Danmark og dermed person med tilstrækkelige midler.
Hvis du i stedet havde været arbejdstager i Sverige, så ville I stå bedre i forhold til at søge om sociale ydelser i Danmark efterfølgende.
Hvis du i stedet havde været arbejdstager i Sverige, så ville I stå bedre i forhold til at søge om sociale ydelser i Danmark efterfølgende.
Der står jeg fortsat skal kunne råde over sådanne indtægter, men det gøre jeg jo også hvis jeg kom på sygedagpenge?
Så er forvirret nu kan jeg ikke få sygedagpenge når jeg flytter med min mand til Danmark?
Så er forvirret nu kan jeg ikke få sygedagpenge når jeg flytter med min mand til Danmark?
Er sygedagpenge en social ydelse? 
Det afhænger af, om de udbetales af din a-kasse eller af en kommune. Og du kan altid rådføre dig med din a-kasse om spørgsmål vedr. dagpenge.
Ej men jeg har været fuldtidsforsikret i en fagforening så er det jo ikke kommunen der udbetaler men det er fagforeningen så nej hvis jeg kom på sygedagpenge så ville det ikke være til hinder for noget som helst.
-
fundiver199
Sygedagpenge udbetales af kommunen men er ikke en social ydelse og kan derfor hverken stå i vejen for en dansk opholdstilladelse eller EU-holdsret. Det ville da heller ikke være særlig rimeligt, hvis det var tilfældet, da det jo er fuldtstændig uden for ens egen kontrol, om man bliver syg.
Er man lønmodtager, har man afhængig af ens overkomst og sygdommens varighed i nogle tilfælde ret til løn under sygdom, og så udbetales den selvfølgelig af ens arbejdsgiver.
Er man lønmodtager, har man afhængig af ens overkomst og sygdommens varighed i nogle tilfælde ret til løn under sygdom, og så udbetales den selvfølgelig af ens arbejdsgiver.