Da man ikke kan få gratis danskundervisning når man er i DK på processuelt ophold kan disse måneder man venter godt virke som lidt spild af tid. Personligt så jeg gerne at man indførte en regel omkring at man betalte selv, men hvis ens ansøgning blev godkendt kunne man få det refunderet. Det ville speede integrationen op efter min mening.
Anyway, idet min kone er i denne situation har jeg fundet nogle online ressourcer til hende. Jeg vil derfor dele hvad jeg har fundet med jer, måske der er nogle der vil have gavn af det.
- - Duolingo: international sprogportal til at lære sprog, heriblandt dansk for engelsktalende. Gratis.
- Learn Oasis: Første tre lektioner er gratis, dernæst 75,- kr om måneden.
- DanskABC: Danskundervisning for lettere øvede (3-6 mdr skriver de). Koster 400 pr år.
- Nyidanmark.dk: Interaktive ressourcer omkring Danmark, er heller ikke for helt nybegyndere er min vurdering. Gratis.
- Grammatisk Ordbog: Findes på mange sprog til dansk, så der er god mulighed for at den også er på modersmålet. Gratis.
- Billedleksikon: Fin ressource til at lære nye ord og høre udtalen. Kan dog ikke stå alene som værktøj. Gratis.
Jeg har fundet de fleste af ovenstående på uvm's liste for begyndere, men tænker det ikke lige er alle der finder derind.
Mit indtryk er desværre at fælles for alle ovenstående er at man helst skal kunne noget dansk for at få noget ud af dem. De starter simpelthen på et lidt for højt niveau hvis det eneste man kan sige er "hej".
Er der nogle der kender andre ressourcer de har lyst til at dele? Det behøver ikke være online (men må meget gerne være det), men bare generelle tips til hvordan man kan tilegne sig det danske sprog når man ikke har adgang til sprogcentrene endnu?