Praktikophold på 6 mdr.

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne1985

Praktikophold på 6 mdr.

Indlæg af Janne1985 » 14.06.2014 12:20:43

Hej ÆUG :D

Min mand og jeg overvejer at rejse til Thailand i 6 måneder med start Feb. 2015,
da jeg er studerende og gerne vil tage mit sidste praktikophold i Thailand.
Min mands opholdskort er tilegnet på grundlag af at være omfattet af EU-
reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere med tilstrækkelige midler.
Så vidt jeg har læst, har min mand lov til at rejse ud af DK i max 6 mdr på et år.
Betyder det at hvis vi ellers ikke overskrider de 6 mdr., så skulle det ikke være noget problem ift. hans opholdskort?

Dog står der i min mands opholdsdokument, at et af kravene for at bevise retten til permanent opholdstilladelse er, fem års uafbrudt lovligt ophold i Danmark..
Hvad menes der med 5 års uafbrudt ophold? Dvs. så længe vi ikke afmelder os cpr. , så er 6 måneder i træk væk fra Dk, ikke uafbrudt ophold?
Yderligere har jeg også læst, at hvis min mand har haft opholdstilladelse i over 2 år, har han ret til at være væk i 6-12mdr.(hvilket han har, til feb 2015), men dette betyder jo, at vi har pligt til at indberette os til cpr. som udrejst, da dette skal ske hvis et ophold er på mere end 6 mdr. Men ovenstående kan jo resultere i at man kan miste sit opholdskort, hvis man opgiver sin bopæl??

Dog er dette for os jo egentlig irrelevant, da mit praktikophold jo ikke er mere end de 6 mdr. Dvs. der ikke skulle ligge noget i vejen for, at vi rejser ud af DK??
Jeg har tjekket borger.dk og undrer mig dog over noget under emnet "flytning til udlandet"

Udlandsophold på 6 måneder eller derunder:

Hvis du opholder dig i udlandet i 6 måneder eller mindre, har du ret til at forblive registreret i CPR, hvis du under udlandsopholdet bevarer rådigheden over din bolig (§ 24, stk. 1, 4. pkt.).

Hvis du ikke bevarer rådigheden over boligen, skal din bopælskommune konkret vurdere, om du skal registreres som udrejst, eller du kan forblive registreret i CPR under udlandsopholdet, men i givet fald som værende uden fast bopæl (§ 24, stk. 1, 5. pkt.).

https://cpr.dk/borgere/flytning/til-udlandet/

Hvad hentydes der til angående "bevare rådigheden over din bolig"?
Vi overvejer muligvis at opsige vores lejlighed for at spare de ekstra penge, og flytte adresse til mine forældre, skulle dette volde nogle problemer? Dette betyder jo ikke at vi opgiver bopæl...? Det er vel bare en flytning?

Mange tak på forhånd :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Praktikophold på 6 mdr.

Indlæg af mh1 » 14.06.2014 14:01:07

At 'bevare rådigheden' over ens bolig betyder at den står der til man kommer igen, og ikke bliver lejet ud til anden side i den periode man er væk.

Du skal være varsom med flytning.

Hvis dine forældre har plads nok til at det forekommer sandsynligt at de kan have jer boende, og de ikke bliver skræmt af det brev, de sandsynligvis vil få med en forespørgsel om, hvorvidt de vil kendes ved jer, og dine forældre ikke modtager nogen ydelser som er afhængige af husstandens størrelse (boligsikring o.l.), så kan I måske godt arrangere det på den måde. Men bor dine forældre i en to-værelses, så går den ikke.

Du skal være opmærksom på at myndighederne kan besluttet, at du skal tvangsafmeldes en adresse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 14.06.2014 14:53:28

Tak for svaret.

Ok, dvs. hvis vi vælger bare at beholde vores lejlighed som normalt, så er det garanteret, at vi ikke kan risikere at miste opholdskortet??
Hvad hvis vi opsiger tv/internet regningen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.06.2014 16:11:19

Det burde ikke have nogen betydning. Der er trods alt ikke pligt til at have den slags forbindelser :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 29.06.2014 12:18:03

Hej igen,

Hvordan er reglerne ift. legater til udlandspraktik, er dette noget vi godt må modtage selvom min mand er tildelt eu-opholdskort under tilstrækkelige midler? Går legater ind under sociale ydelser? Det gør det vel ikke..?
Også lige endnu et spørgsmål, er feriepenge en social ydelse? Må jeg modtage dette, selvom jeg ikke længere er i arbejde, men istedet studerende, samtidigt med at vi ikke må drage nytte af offentlige midler?
Må indrømme at jeg er forvirret omkring, hvilke ydelser der hører ind under loven om aktiv socialpolitik, som vi ikke må modtage, og hvilke der ikke gør..

Tak igen selvfølgeligvis.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.06.2014 13:06:47

Groft sagt er det kun kontanthjælp, I bør undgå. Alle andre slags ydelser kan I uden videre søge.

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 08.07.2014 14:31:17

Hej igen ÆUG,

Jeg bliver nød til at bebyrde jer med endnu et spørgsmål, dog er dette omhandlende US og deres system om udstedelse af opholdskort.
Som ovenfor beskrevet, skal min mand og jeg til Thailand feb 2015. Der har jeg til hensigt at tage min udlandspraktik i 6 mdr( minus et par dage, for ikke at miste vores folkeregisteradresse)
D. 22/1/2013 fik vi dokumentation på retten til eu- opholdskort til min mand. Og vi har efter nu 1 år og 6 mdr. IKKE modtaget selve opholdskortet endnu! Jeg har gennem denne lange periode kontaktet US flere gange. I dec 2013, kontaktede jeg f.x US og lavede en forespørgsel på processen, hvor jeg fik at vide, at de ikke kunne finde min mand i deres cpr system, men samtalen blev sluttet med, at vi ville modtage kortet indenfor 4-6 uger. Engang i feb/ marts 2014, blev vi ringet op af US, som spurgte min mand, om han ikke kunne sende dem et nyt stamkort med billede, og spurgte om han havde mulighed for at sende det inde for 7 dage(Dette gjorde vi, men regner med at dette har sat os bag i bunken igen).
Idag ringede jeg til dem for at få belyst, hvorfor endnu 4 mdr. er gået uden spor af kortet.
Jeg forklarede vores situation, og at vi har behov for at få det asap., da jeg skal i praktik og vi inden længe skal på den thailandske ambassade for at søge visum osv. Personen kunne ikke sige hvor lang tid der ville gå, og pointerede at de har haft problemer med udstedelsen af kortene pga. deres leverandører etc. Han meddelte, at han kunne oprette en besked til deres leverandører om at vi ønskede kortet hurtigst muligt.
Yderligere sagde han, at vi jo kunne søge om en tilbagerejsetilladelse, men det kan vi jo netop ikke, fordi opholdet varer lige under 6 mdr, og en tilbagerejsetilladelse er så vidt jeg ved på 3 mdr., korrekt?
Så nu står vi i en situation hvor vi ikke engang ved, om vi overhovedet kan tage til Thailand. Dog går mit spørgsmål på, om vi egentlig kan rejse til Thailand, blot med det brev, som US sendte? Skal han have en tilbagerejsetilladelse også selvom, vi søger et turist visum til ham med multiple entries hjemmefra? Ved ikke om den thailandske ambassade i Hvide Sande vil tage til takke med et brev fra US, og ikke et decideret opholdskort. Diverse lufthavne i Thailand plus mellemlandinger evt. i et schengen land, vil nok ikke acceptere et brev som beviser hans ophold på dansk, men mon der overhovedet er behov for at vise det nogensteder, bortset lige fra de danske lufthavne, når han vender tilbage...?
Igår kontaktede jeg statsforvaltningen i håbet om, at de eventuelt vidste noget, nu hvor eu sagerne er flyttet dertil, men de har ingen oplysninger på os, og pointerede at da det er en gammel sag, så er det stadig US, som skal tage sig af den.
Jeg har selvfølgelig til hensigt at blive ved med at ringe til US, men de har "kun" omkring 4 mdr. indtil vi har planlagt at tage på ambassaden..
Da vi modtog brevet om opholdskort for halvandet år siden, var der også lang ventetid på udstedelse af kortene. At vi skal vente muligvis op til 2 år på et kort, som kun er lavet af plastik, finder jeg ufattelig uhensigtsmæssigt.
Er der nogle, som kan forklare mig logikken i ovenstående?
Tak for jeres tid. :?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 08:50:43

Det var sikkert godt at få luft, men det er kun US, der kan og skal løse det her problem for jer. Vi andre kan ikke sørge for, at din mand får sit kort. Så I må fortsætte med at hoppe dem på maven, til problemet er løst.

Besvar