Første møde med sagsbehandler

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lowas

Første møde med sagsbehandler

Indlæg af lowas » 14.11.2013 11:42:23

Hej Alle!
Min kone skal til sin første møde med sin sagsbehandler imorgen, som hun blev indkaldt til 2 uger efter OT. Dette har vi tænkt os skal handle primært om hendes skolegang.
Da min kone allerede var i Danmark mens hun søgte FS gik hun til selvbetalt danskundervisning hos LærDansk(1088 pr/md. puha), så hun har 3 moduler på bagen. Hun er i øjeblikket højgravid og har været på barsel 1 måneds tid,. Hun skal også afholde A1 eller A2 prøven indenfor 6md tid

Men hvad skal vi ellers tage op med sagsbehandleren, som er vigtigt og relevant?
Har hun nogen mulighed for Økonomisk støtte af nogen arter?

Jeg modtager boligstøtte (600 kr/md) som bliver udbetalt af "Udbetaling Danmark". Kan jeg forstætte med at få den støtte, nu hun har fået OT eller er det en af de ting man skal undgå? Er i øjeblikket på SU + tillæg.

Jeg vil gerne samtidig benytte chancen for at takke alle medlemmer her på forum, især fundiver. I har virkelig været en kæmpe hjælp og støtte. Jeg håber at jeg nu kan bidrage med mit viden her på forummet og ligeledes hjælpe andre.

fundiver199

Re: Første møde med sagsbehandler

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2013 12:28:05

Boligstøtte udbetales ikke efter integrationsloven eller aktivloven. Det er jo ikke en hjælp til overlevelse men en del af den danske boligpolitik, som bla. også indeholder rentefradrag for boligejere.

Men satsen skal nok genberegnes, når I er to i husstanden i stedet for en. Så længe din kone ikke har nogen indtægt, vil det formentlig betyde en lidt højere boligstøtte end den, du modtager i dag.

lowas

Indlæg af lowas » 17.11.2013 18:47:13

Giver her en opdate på mødet. Så andre der skal til førstegangs møde med sagsbehandler får en fornemmelse.

Vi kom ind og der var bestilt en tolk via. skærm, og det er obligatorisk da tolken også optræder som vidne, selvom jeg insisterede på at vi ikke havde brug for en da jeg var med. Det hele handlede om skolegang, økonomi samt de regler og normer vi skal være opmærksomme på.
Sagsbehandleren startede med at forklare hvad det indebærer at være dansker, så vi fik en liste med regler og normer, som vi skulle læse og underskrive (selvom det ikke var juridisk bindende). Dernæst forklarede han hvorledes skolestrukturen på evt. lærdansk var, hvor mange moduler, og at det var kommunen der nu betalte hendes skolegang. Så spurgte han til hendes uddannelse baggrund og hvad hun kunne tænke sig at blive her i DK.
Der blev bagefter snakket om økonomi, og det blev konkluderet at hun ikke får nogen former for økonomisk hjælp, da hjælp indenfor social og aktivloven kan medføre udvisning. Det eneste mulighed er enten at få løn gennem arbejde, eller su gennem uddannelse. SU gælder dog ikke for lærdansk perioden!
Dog har hun et fradrag, som jeg kan bede om at få overført til mig selv. Dette betyder at der kan blive ca. 1200 kr. ekstra tilgængelig om måneden, og dem giver jeg til min Kone, så har hun ihvertfald lidt penge i lommen hver måned (det blev hun glad for). Dette indebærer dog, at hun hverken arbejder eller får udbetalt SU!
Sagsbehandleren ville undersøge hvornår modul 3 startede så min kone kan blive tilmeldt fra start (modul 3 fordi min kone har været selv betalende på Lærdansk mens hun ventede på OT).
Der blev forklaret hendes muligheder for at få permanent opholdstilladelse, og dette kunne hun først efter 5 år og med 3 års fuldtidsuddannelse eller arbejde, samt at hun opfylder nogle andre krav også.
Efter 1 time og 15 minutter skrev vi under på erklæringen som er vigtig ift. at få permanet OT.

Dette var kort fortalt udkommet af førstegangs mødet, og andre er velkommen til at spørge nærmere.
Senest rettet af lowas 17.11.2013 18:57:13, rettet i alt 1 gang.

lowas

Indlæg af lowas » 17.11.2013 18:49:37

Har dog selv et spørgsmål.
Har stadig en klagesag kørende hos Justit ministeriet ang. afslag på OT efter EU-reglen. Skal jeg ringe ind og annullere klagen/trække klagen tilbage, da vi har fået OT.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2013 18:50:49

Det behøver du ikke. Hvis I vinder EU-sagen, kan I jo f.eks. få frigivet bankgarantien, og din kone vil have en langt nemmere adgang til permanent opholdsret efter 5 år.

Besvar