Kære ÆUG,
Min kone har boet i Danmark i mere en halvandet år, efter EU regler.
Vi har begge et fuldtidsjob. Men nu vil hun gerne studere i Niels Brock.
Hvis jeg forstår det korrekt, så kan hun godt få SU, hvis jeg stadig er arbejdstager, korrekt? Hun vil dog stadig have et deltidsjob.
Håber I kan bekræfte det for mig engang.
Betyder det noget, hvis jeg er på den ende, hvor jeg betaler topskat?
SU til sammenførte efter Eu regler
-
fundiver199
Re: SU til sammenførte efter Eu regler
Ja din kone er berettiget til SU efter EU-reglerne. Husk at vedlægge dokumentation til ansøgningen for din status som arbejdstager. Der er 2 andre ÆUG-medlemmer, der for nylig har fået fejlagtige afslag i lignende sager.
-
storfamilie
Jeg er en af de to medlemmer som fik fejlagtig afslag. Hvis din kone kom til Danmark efter EU regler og du har arbejde, selvfølgelig kan hun få SU. Desværre kan SU kontoret finde på at give afslag selv om man dokumentere det hele, så det er vigtigt at hun holde fastholder sin ret.
Gift 15 år (Brasilien + Danmark). Seks børn.
Ok, synes det er lidt mærkeligt, at SU kontoret kan afvise på trods af at du har vedlagt dokumentation. Men i er mennesker der sidder bag papirarbejdet.
Tak for svaret
Tak for svaret
-
fundiver199
SU-styrelsen har så også allerede rettet deres fejl i "storfamilies" sag og tildelt hende SU. Som du siger, er sagsbehandlere kun mennesker og kan - som alle andre - begå fejl. Det, der for mig var mest bemærkelsesværdigt ved sagen var ikke, at der var sket en fejl, men at afgørelsen ikke overholdt forvaltningslovens begrundelseskrav.
Jeg er overrasket over, at en dansk statslig myndighed laver sagsbehandling af en så ringe kvalitet, at forvaltningslovens minimumskrav ikke engang er overholdt. Men forhåbentlig er det bare et spørgsmål om, at det går for stærkt, da nogle få sagsbehandlere sikkert skal tage sig af mange ansøgninger.
Og de fleste SU-ansøgninger er jo ret simple. Det er kun disse ansøgninger om ligestilling efter EU-reglerne, der er komplicerede. Så dem er SU-styrelsen måske bare ikke gearet til at behandle.
Jeg er overrasket over, at en dansk statslig myndighed laver sagsbehandling af en så ringe kvalitet, at forvaltningslovens minimumskrav ikke engang er overholdt. Men forhåbentlig er det bare et spørgsmål om, at det går for stærkt, da nogle få sagsbehandlere sikkert skal tage sig af mange ansøgninger.
Og de fleste SU-ansøgninger er jo ret simple. Det er kun disse ansøgninger om ligestilling efter EU-reglerne, der er komplicerede. Så dem er SU-styrelsen måske bare ikke gearet til at behandle.