Børnefamilieydelsen og EU lov

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
storfamilie

Børnefamilieydelsen og EU lov

Indlæg af storfamilie » 18.10.2013 06:42:37

I dag havde vores familie regnet med at få 100% børnefamilieydelse for oktober + børnefamilieydelse side July 2012, da vi kom til Danmark. Desværre, fik vi kun 50% for oktober, som om optjeningprincippet stadigvæk gælder for os. :(

Vi havde fået at vide optjeningprincippet var i strid med EU-loven, og at dem som havde flyttet til Danmark fra et EU land skulle regne med at få deres penge med tilbagevirkningskaft nu til efteråret .

Jeg har ikke lyst til at kæmpe for min ret endnu i gang den måned, men det ser ud som om jeg bliver nød til . Jeg er bare så træt af de danske myndigheder :(
Gift 15 år (Brasilien + Danmark). Seks børn.

storfamilie

Re: Børnefamilieydelsen og EU lov

Indlæg af storfamilie » 18.10.2013 07:36:21

De sagde at optjeningprincippet vil være i kraft indtil lov blive vedtaget af folketinget.

De fik at vide i Juni at optjeningprincippet var i strid med EU loven, og at det skulle afskaffes med øjeblikkeligt virkning. 4 måneder senere, er intet blev ændret. Jeg har en "bad feeling" at de vil skubbe lovændringen til Januar.

Utroligt... :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2013 11:28:02

Send afgørelsen til ÆUG`s rådgivningsmail.

storfamilie

Indlæg af storfamilie » 18.10.2013 18:49:03

Det var ikke en afgørelse.
Vi fik kun 50% af børnefamilieydelsen fordi det er det vi har optjent siden Juni 2012 da vi kom til Danmark. Da vi ringede til dem for at få en forklaring i dag, sagde de at det var fordi folketinget har ikke vedtaget loven endnu. I juni fik skatministeren at vide at optjeningprincippet for EU borger skulle bortfalde øjeblikkeligt, men det sket lige før sommeferie så der var ikke tid. En hel måned efter folketinget har været åbent, har de ikke ændret loven endnu.

Sådan er det bare
Gad vide om den EU giver en tidsfrist for disse lov ændringer...

storfamilie

Indlæg af storfamilie » 18.10.2013 18:49:03

Det var ikke en afgørelse.
Vi fik kun 50% af børnefamilieydelsen fordi det er det vi har optjent siden Juni 2012 da vi kom til Danmark. Da vi ringede til dem for at få en forklaring i dag, sagde de at det var fordi folketinget har ikke vedtaget loven endnu. I juni fik skatministeren at vide at optjeningprincippet for EU borger skulle bortfalde øjeblikkeligt, men det sket lige før sommeferie så der var ikke tid. En hel måned efter folketinget har været åbent, har de ikke ændret loven endnu.

Sådan er det bare
Gad vide om den EU giver en tidsfrist for disse lov ændringer...

Fra skatministeriets hjemside: http://www.skm.dk/presse/presse/pressem ... /9648.html

Besvar