Hej forum
Har brugt søgefunktionen men kan ikke lige finde svar på følgende:
Min kone har tidsbegrænset opholdstilladelse og er lige begyndt at arbejde.
hvis hun skal have barselsdagpenge er det så ikke bare at hun bliver meldt ind i en a kasse?
Og er det korrekt at hun også ved barselsdagpenge skal have været medlem i et år før de bliver udbetalt?
takker.
Barselsdagpenge
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Barselsdagpenge
https://www.borger.dk/Sider/Barsel-oversigt.aspx
"Du kan få barseldagpenge, hvis du har arbejdet i de sidste 13 uger, før du går på orlov, og i denne periode har haft mindst 120 arbejdstimer.
Nogle overenskomster og virksomheder giver fuld løn under hele eller dele af barselsorloven. Hvis du får løn fra din arbejdsgiver under din orlov, får du ikke barseldagpenge samtidig. I stedet får din arbejdsgiver refusion for din løn.
Hvis du er dækket af en overenskomst, kan du se i den, hvilke regler der gælder for dig. Hvis du er i tvivl, skal du kontakte din arbejdsgiver eller fagforening for at høre, om du får løn under barsel.
Du kan godt få barseldagpenge, selvom du ikke får løn af din arbejdsgiver under din barselsorlov.
Læs mere på siderne:
•Betingelserne for orlov uden løn
•Hvis din ansættelse slutter, mens du er på barsel
Der gælder særlige regler, hvis du er udstationeret eller flytter til udlandet under din barsel:
•Når du er udstationeret eller flytter til udlandet
Er du tilkaldevikar, løsarbejder eller freelancer, er der særlige forhold, du skal være opmærksom på.
Du kan læse betingelserne her:
•Betingelserne for at få barseldagpenge som tilkaldevikar, løsarbejder eller freelancer"
"Du kan få barseldagpenge, hvis du har arbejdet i de sidste 13 uger, før du går på orlov, og i denne periode har haft mindst 120 arbejdstimer.
Nogle overenskomster og virksomheder giver fuld løn under hele eller dele af barselsorloven. Hvis du får løn fra din arbejdsgiver under din orlov, får du ikke barseldagpenge samtidig. I stedet får din arbejdsgiver refusion for din løn.
Hvis du er dækket af en overenskomst, kan du se i den, hvilke regler der gælder for dig. Hvis du er i tvivl, skal du kontakte din arbejdsgiver eller fagforening for at høre, om du får løn under barsel.
Du kan godt få barseldagpenge, selvom du ikke får løn af din arbejdsgiver under din barselsorlov.
Læs mere på siderne:
•Betingelserne for orlov uden løn
•Hvis din ansættelse slutter, mens du er på barsel
Der gælder særlige regler, hvis du er udstationeret eller flytter til udlandet under din barsel:
•Når du er udstationeret eller flytter til udlandet
Er du tilkaldevikar, løsarbejder eller freelancer, er der særlige forhold, du skal være opmærksom på.
Du kan læse betingelserne her:
•Betingelserne for at få barseldagpenge som tilkaldevikar, løsarbejder eller freelancer"
Re: Barselsdagpenge
Mange tak. Men altså måske er jeg bare dum til at læse, men jeg kan ikke se om det er et krav at man er med i en a kasse for at få barselsdagpenge.
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Barselsdagpenge
Det er det heller ikke, hvis man er i arbejde. Men hvis man er arbejdsløs, kan man kun få barselsdagpenge, hvis er berettiget til dagpenge fra en A-kasse. Ellers er man henvist til at søge om kontanthjælp.