Jeg har et spørgsmål til SU om reglerne efter EU-retten.
Jeg er flyttet tilbage til Danmark (flyttet tibage i marts måned 2013) sammen med min kone, efter at have boet i Sverige i over 1 år. Jeg har altid haft fast arbejde i Danmark og har det stadigvæk. Vi har søgt om opholdskort efter EU-retten med fri bevægelighed og som ægtefælle med tilstrækkelige midler og konen har begrænset opholdskort i 5 år fra Danmark.
Vi har også fået barn på nogle måneder, hvorfor min kone ikke endnu har kunnet lære sproget. Hun skal dog begynde her og et par måneder og derfor søges der nu klarhed om SU berettigelsen.
Vi har søgt om SU efter vores kriterier her på ÆUG, men har ikke fundet svar, også er det stadigvæk lidt tåget.
- Har min kone ret til at få SU, når hun nu skal på sprogskole, eller skal hun stadigvæk vente i 2 år som nævnt i viewtopic.php?f=7&t=3705 under spørgsmålet:
"Er der nogle ulemper ved at bruge EU-reglerne i stedet for de danske regler?" ? Jeg har jo som tidligere nævnt fast arbejde...
- Har det eller kan det have nogen efterspil til det permanente opholdskort, hvis konen modtager SU ?
Håber på at der sidder en derude med svaret.
Med venlig hilsen
Tokay