Barn i Skole
-
oOoOMartinOoOo
Barn i Skole
Min kæreste og jeg overvejer at gifte os i det vi gerne vil bo sammen i Danmark. Jeg er kommet til at tænke på skole til hendes 8 årige søn. Kan han starte gratis i en dansk folkeskole med det samme eller skal han i en international skole, og er det evt. gratis..? Han snakker kun russisk. Så det er jo lige om den danske folkeskole er udrustet til det. Bor i Koldingområdet.
På Forhånd Tak.
På Forhånd Tak.
Re: Barn i Skole
Der er undervisningspligt i DK, så han kan starte med det samme, de skal ikke se opholdstilladelse/opholdskort. Kommunen kan dog godt rende ind i nogle problemmer mht. til at få barnet ind i deres system, grundet manglene CPR, men det er deres problem.
Barnet vil helt sikkert blive tilbudt en 2 sproget undervisning, så det er jo ikke sikkert at det er på den nærmest skole.
Overvej, en ekstra gang, hvilken klassetrin barnet skal starte på, det kan være en fordel at starte på et trin lavere, en hvad der passer til barnet, barnet skal til at lære et helt nyt sprog, evt. også et nyt alfabet, hvis det ikke har så meget engelsk kendskab. Og for barnet, er det tros alt bedre at være lidt ældre i klassen, og kan sproget, end at være på samme alder, og ikke kunne sproget.
Få barnet til at deltage i noget idræt, eller hvad der nu har dets interesse, så bliver sproget "leget ind"
Spørg kommune, om de giver et SFO / klub tilbud til barnet, jo mere det er samme med danske børn, jo bedre
PS. Skolen har altså prøvet at få børn fra mange forskellige lande, så de har prøvet at undervise børn der ikke kan dansk før
mvh DBS
Barnet vil helt sikkert blive tilbudt en 2 sproget undervisning, så det er jo ikke sikkert at det er på den nærmest skole.
Overvej, en ekstra gang, hvilken klassetrin barnet skal starte på, det kan være en fordel at starte på et trin lavere, en hvad der passer til barnet, barnet skal til at lære et helt nyt sprog, evt. også et nyt alfabet, hvis det ikke har så meget engelsk kendskab. Og for barnet, er det tros alt bedre at være lidt ældre i klassen, og kan sproget, end at være på samme alder, og ikke kunne sproget.
Få barnet til at deltage i noget idræt, eller hvad der nu har dets interesse, så bliver sproget "leget ind"
Spørg kommune, om de giver et SFO / klub tilbud til barnet, jo mere det er samme med danske børn, jo bedre
PS. Skolen har altså prøvet at få børn fra mange forskellige lande, så de har prøvet at undervise børn der ikke kan dansk før
mvh DBS
Hvis du er typen, der vil have lovstoffet omkring det, kan du finde det på dette link under "lovgivning"
http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtil ... Skolestart
Men det er bare Grundlovens paragraf 76
mvh DBS
http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtil ... Skolestart
Men det er bare Grundlovens paragraf 76
mvh DBS
-
fundiver199
En international skole kan også være en mulighed, men det er ikke gratis, og er måske desuden nok mere relevant, hvis barnet taler engelsk. Jeg ved ikke, om der findes internationale skoler i Danmark, hvor der undervises på russisk, men jeg tvivler. Der findes særlige modtageklasser for børn, der ikke taler dansk, og erfaringerne med dem er vist noget blandede. Jeg har hørt nogle sige, at børnene bliver sat 1-2 år tilbage, fordi de stort set intet lærer i en klasse, hvor der ikke findes et fælles sprog, som undervisning og anden kommunikation kan foregå på. Og så er der nok også en del børn med forskellige problemer og udfordringer i sådanne modtageklasser, da en del af børnene jo er flygtningebørn, som kan være traumatiserede i varierende grad af de ting, de har oplevet før, under og efter flugten til Danmark.
Rådet om at starte et trin lavere, end barnets alder og hidtidige undervisning ellers retfærdiggør, er derfor nok helt på sin plads. Det har en pris for et barn at blive omplantet til et helt nyt sprogområde midt under sin skolegang.
Rådet om at starte et trin lavere, end barnets alder og hidtidige undervisning ellers retfærdiggør, er derfor nok helt på sin plads. Det har en pris for et barn at blive omplantet til et helt nyt sprogområde midt under sin skolegang.
Specifkt med russisk, findes der mulighed for at barnet stadig kan modtage russisk undervisning gratis, og som er godkendt i Rusland, hvis du vil vide mere om dette, så lad din kone kontakte den russisk ambasade i København / russisk skole, de ligger begge på næsten samme adr. (Husnummer 3, 5 og 7, hvis jeg husker rigtigt)
Og så kan du jo også måske være lige så heldige som os, at der var en lære på skolen der kunne russisk
Mvh DBS
Og så kan du jo også måske være lige så heldige som os, at der var en lære på skolen der kunne russisk
Mvh DBS
-
oOoOMartinOoOo
Det var da helt fantastisk at vågne op til så mange gode svar så hurtigt. Takker mange gange. Har fået svar på mit spørgsmål. TAK.
Hej
kan du poste hvad der er sket?
Er nysgerrig, da jeg ikke kender til eksempler med så unge børn. Lidt ældre bliver sluset ind via en særlig klasse i de forskellige byer rundt om i Danmark. Dem fra fx. Rusland kommer typisk ud i en almindelig klasse, evt et år efter deres alderstrin, efter ½ års tid.
kan du poste hvad der er sket?
Er nysgerrig, da jeg ikke kender til eksempler med så unge børn. Lidt ældre bliver sluset ind via en særlig klasse i de forskellige byer rundt om i Danmark. Dem fra fx. Rusland kommer typisk ud i en almindelig klasse, evt et år efter deres alderstrin, efter ½ års tid.
Jeg har kendskab til et tilfælde men det ligger en del år tilbage i tiden men tror nu ikke meget er ændret siden.
Tilfældet en pige på 10år kommer til Danmark med sin Ukrainske mor og pigen bliver sat i en indslusnings klasse sammen med andre fremmedsproget børn (pigen talte Russisk og meget lidt Engelsk) efter 6 måneder havde pigen lært så meget Dansk at hun kunne flyttes direkte over i en Dansk skoleklasse med jævnaldrene Danske børn og deltage i undervisningen på højde med de andre børn.
Tilfældet en pige på 10år kommer til Danmark med sin Ukrainske mor og pigen bliver sat i en indslusnings klasse sammen med andre fremmedsproget børn (pigen talte Russisk og meget lidt Engelsk) efter 6 måneder havde pigen lært så meget Dansk at hun kunne flyttes direkte over i en Dansk skoleklasse med jævnaldrene Danske børn og deltage i undervisningen på højde med de andre børn.
Det er muligvis lidt forskelligt hvordan det forgår, her i kommunen foregår det på den måde, at eleven (11 år) blev sat i en almindelig klasse, og alle de timer, hvor det ikke er så nødvendigt med sprog (idræt, madlavning, matematik etc. forgik sammen med de danske børn, dansk timerne forgik i en lille speciel sprogklasse.
Jeg er ligeledes bekendt med, at i nabokommunen, gør de det samme, men i begge kommuner er det sådan, t hvis børnen er i 7. klasse trin, så fortrækker de at sætte dem i en "international klasse", og altså dermed langsommer udslusning til en "normal" klasse.
mvh DBS
Jeg er ligeledes bekendt med, at i nabokommunen, gør de det samme, men i begge kommuner er det sådan, t hvis børnen er i 7. klasse trin, så fortrækker de at sætte dem i en "international klasse", og altså dermed langsommer udslusning til en "normal" klasse.
mvh DBS
-
oOoOMartinOoOo
Jeg skal nok skrive i det nye år hvordan det gik. Har tænkt mig at skrive alt ned, så andre har noget de kan følge, hvis de skal igennem det samme. På forhånd tak. God Jul derude.
-
oOoOMartinOoOo
Efter vi blev gift så kunne hendes dreng starte i skole. Jeg ringede til den lokale skole og vi aftalte at mødes. Hun skulle se hvor god han var til dansk og derefter fik jeg et telefon nr på en person i Kolding som kunne fortælle mig hvad der skulle ske. Vi fik aftalt et nyt møde og dagen efter startede han i skole. Det er en klasse hvor alle børn er *ny i Danmark*. Der er alle klassetrin. Det er indskoling som kører i max 2 år og derefter kommer de over i en "almindelig" klasse. Men det behøver ikke tage 2 år før de kommer i en alm. klasse... Utrolig nemt og gratis buskort.