Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Stein
Min kæreste og jeg står over for at blive gift og søger derefter FS efter de danske regler.
Min kæreste er fra Ukraine og har en dreng på knap 4 (som hun alene har forældreretten til og som naturligvis er med hende herop og som vi også søge FS til)
Er han berettiget til at komme i dansk børnehave, så snart vi har indgivet FS, eller først når vi får FS? Vi vil jo gerne i gang med integration hurtigst muligt

Jeg har prøvet at lede efter netop dette emne her på forummet men ikke fundet noget.
Kan finde tråde om børnecheck og skattefradrag/-pligt - men hvis der er en tråd vedr. børnehave vil et link til den være fint
Vh.
Stein
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Jeg tror det allerletteste er at gå til pladsanvisningen og spørge om han må blive skrevet op på forventet efterbevilling. Tidligere måtte børn i hvert fald gerne starte i skole, før deres forælder havde fået godkendt fs, så for børnehave er det vel det samme.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
phombaa
I hvertfald for skole gælder det at skolen ikke modtager penge fra kommunen så længe barnet ikke har en opholdstilladelse og et CPR nummer.
Men den skole vi brugte var meget behjælpelige og gav dem lov at starte, selvom der ikke fulgte en bevilling med. Men det er op til skolelederen på den enkelte skole om de føler de kan gøre det, uden at det går for meget udover de andre børn.
Så I har intet krav, men man kan komme langt hvis man spørger pænt.
-
hb_eriksen
Vi har været i samme situation. Min mand har en søn på 4 og vi søger familiesammenføring til både min mand og hans søn.
Reglerne er, at man har ret til at komme i børnehave, hvis man opholder sig lovligt i Danmark og er her for en længere periode. Man behøver altså ikke at vente på familiesammenføring, men man skal have processuelt ophold eller lignende lovligt opholdsgrundlag.
Jeg måtte kontakte flere forskellige myndigheder og flere gange for at nå frem til dette svar, så det er langt fra alle der kender til reglerne.
-
soreng
hb_eriksen skrev:
Reglerne er, at man har ret til at komme i børnehave, hvis man opholder sig lovligt i Danmark og er her for en længere periode. Man behøver altså ikke at vente på familiesammenføring, men man skal have processuelt ophold eller lignende lovligt opholdsgrundlag.
Reglerne er vel retteligt at man har ret til at blive skrevet op til en børnehaveplads på samme vilkår som alle andre børn ikk'? At man kan springe "køen" over ved at komme ind fra "sidelinien" tror jeg bestemt ikke er noget man har RET til, og alt efter hvor i danmark man flytter til, så kan den kø sagtens tælles i halve år.

-
Madam M
Ventetiden behøver ikke at være SÅ lang til en børnehaveplads. Man kan nemlig godt komme ind fra sidelinien, hvis man er tilflytter til en kommune.