Nye regler om danskuddannelse - gælder de alle?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Thomas T

Nye regler om danskuddannelse - gælder de alle?

Indlæg af Thomas T » 21.05.2013 23:44:19

I forbindelse med den seneste dagpengeløsning er reglerne om danskuddannelse til udlændinge blevet ændret, således at familiesammenførte får 5 års gratis undervising, imod de nuværende 3. Men gælder det også for dem som allerede er i gang med at lære dansk?

Jeg ved godt at det er svært at sige noget før den endelige lovtekst foreligger, men er der en slags standard for hvad der gøres i den slags situationer? Det kunne være en hjælp for min kone at få noget ekstra tid, da det af forskellige grunde kun går langsomt fremad med at lære sproget.

Madam M

Re: Nye regler om danskuddannelse - gælder de alle?

Indlæg af Madam M » 22.05.2013 11:24:04

Jeg venter spændt på svar..
Her kunne vi også godt bruge noget ekstra tid!

Thrane

Indlæg af Thrane » 24.05.2013 07:47:08

Det går jeg stærkt ud fra. Vi er i samme situation som jer, Thomas. Min kones uddannelsesret ophører til efteråret, så de nye regler kunne ikke være kommet på et bedre tidspunkt.

En god ide til jer, hvis din kone gerne vil lære dansk hurtigere kan være virksomhedspraktik eller løntilskud i en børnehave. Min kone lærte meget dansk den tid, hun var ansat i en børnehave og skulle tale med børn og kollegaer. Hendes forudsætninger var på det tidspunkt 1 års danskundervisning spredt ud på forskellige perioder. Begge dele har ingen indflydelse på opholdstilladelse etc.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 04.08.2013 01:07:30

Er det her egentlig blevet implementeret endnu, eller hvad? Paa ministeriets hjemmeside finder jeg flere steder oplysning om en 3-aars periode, og intet sted staar der noget om 5 aar, udover i nedenstaaende pressemeddelelse. Hvornaar skulle det traede i kraft?

Pressemeddelelsen findes her:
http://uvm.dk/~/UVM-DK/Content/News/Udd ... 0AD6EE3CE5

tokay

Indlæg af tokay » 30.08.2013 11:35:45

Hej alle sammen i æug !

Står i og siger at man kan få 3 (eller 5) års gratis dansk undervisning ved FS efter EU retten ???

Vi fik ved henvendelsen til kommunen at man kun var berettiget 6 måneders gratis sprog kursus... ???

Ps.
Vi har et barn på 3 måneder, så konen kan af gode grunde ikke benytte sig af tilbudet.

mvh
Tokay

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 09.09.2013 18:12:58

Hej alle

jeg tænkte at der nok var andre der også ville være interesseret i den mail jeg har fået fra Undervisningsministeriet vedr. den nye aftale om danskuddannelse. Eftersom jeg ikke har kunne finde noget på nettet om hvorvidt de 5 år er blevet implementeret eller ej, valgte jeg har skrive til UVM. Nedenfor følger deres svar:

"...Tak for din nedenstående henvendelse af 8.september 2013. Regeringen og Enhedslisten indgik den 20. maj 2013 aftale om indførelse af en midlertidig arbejdsmarkedsydelse. I forbindelse hermed er der indgået en delaftale om målretning af danskuddannelse til voksne udlændinge. Aftalen betyder bl.a., at familiesammenførte og flygtninge fremover får ret til en femårig danskuddannelsesperiode. I henhold til aftalen skal ændringerne på danskuddannelsesområdet træde i kraft den 1. januar 2014. ..."

Det er vist en glædelig nyhed for mange.

cina

Indlæg af cina » 13.09.2013 07:41:51

Hej fortvivletdk,

Ja det var da fantastiske nyheder. Nu er dansk jo ikke lige frem det nemmeste sprog at lære.
Ville høre om du ved om det også gælder for personer der allerede har fået opholdstilladelse?
Vi har nemlig i tirsdags afleveret vores ansøgning om fs, og forventer svar senest d.10 december, da vi hører under selvbetjeningssystemet. Vil min mand så også få 5 års dansk undervisning selvom han (forhåbentlig) for opholdstilladelse inden den nye regel træder i kraft?

Tak for hjælpen. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2013 11:11:02

Der er et fast program, man skal igennem. Så hvor lang tid, det tager, afhænger af, om man tager det på "fuld tid" eller "deltid", og om man holder pauser undervejs. Hidtil har det været sådan, at hvis man ikke var nået igennem det hele efter 3 år, så var det bare ærgerligt. Men det bliver så nu tilsyneladende udvidet til 5 år. Men langt de fleste har vel nået at gøre det færdig inden for de 3 år, så nogen kæmpe stor ændring er det næppe.

Suza

Indlæg af Suza » 08.10.2013 19:05:21

Hej alle,
Min mand kæmper med dansk, han er på modul 2 og hans 3 år udløber i februar 2014. Vi er sammenført efter danske regler.
Har han nu ret til 2 ekstra år?
På forhånd tak
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

Thrane

Indlæg af Thrane » 15.10.2013 10:44:34

Blot til orientering, så skal lovforslaget først behandles i folketinget fra denne måned, så det kan godt være reglerne først træder i kraft i det nye år.Lovforslagets indeholder som nævnt en udvidelse af retten til danskuddannelse, som I kan læse i citatet fra lovforslaget herunder:
Det foreslås at udvide uddannelsesretten for personer under integrationsprogrammet fra 3 til 5 år. Herefter får flygtninge og familiesammenførte, som er grupper af udlændinge med meget forskellige baggrunde, ret til danskuddannelse i op til yderligere 2 år, under som led i deres introduktion til det danske samfund og arbejdsmarked.
Integrationsprogrammet, som fremover vil omfatte ret til danskuddannelse og ret til beskæftigelsesrettede tilbud, vil fortsat have en varighed på op til 3 år. Det er således alene uddannelsesretten, der udvides med aftalen.
Tilsvarende foreslås uddannelsesretten for flygtninge og familiesammenførte udvidet fra de nuværende tre år til samlet fem år, jf. lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Der henvises til bemærkningerne ovenfor i afsnit 2.5.1.2.
Jeg tror, det kommer til at have stor betydning for mange kursister på modul 3, som kan være udfordret på det sproglige. Derudover skal man jo også tage eventuelle perioder uden undervisning med i ligningen samt arbejdstagere og studerende, der kun kan komme til danskundervisning om aftenen to-tre gange om ugen.

Suza

Indlæg af Suza » 22.11.2013 12:58:30

Hej

Er der nogen som ved om reglen her træder I kraft og hvis den gør - hvornår bliver det? Min mands 3 år's gratis undervisning udløber februar 2014, så kunne være rart at få de 2 eksta år.

Mvh Suza
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

Suza

Indlæg af Suza » 04.01.2014 17:34:36

Hej alle,

Jeg kan stadigvæk ikke finde noget omkring de nye regler.

Håber nogen kan hjælpe

Suza

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.01.2014 17:40:33

Så er det nok fordi, loven stadig ikke er trådt i kraft.

Suza

Indlæg af Suza » 05.01.2014 16:25:47

Tak..

Håber snart det træder i kraft, har virkeligt brug for det.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 03.02.2014 22:16:34

Jeg har nu emailet undervisningsministeriet og spurgt om reglerne er trådt i kraft, eller hvornår de gør det, og om de gælder for folk der allerede har påbegyndt deres danskuddannelse. Nu håber jeg bare de svarer snart. Ved nogen af jer om der er en lovbestemt maksimal svartid ved henvendelse til et ministerium?

Besvar