min status som tilbagevendt og kontanthjaelp

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
annabacher

min status som tilbagevendt og kontanthjaelp

Indlæg af annabacher » 10.02.2013 15:41:03

hejsa

Nu er vi tilbage i Danmark efter 7 mdr i Spanien, jeg som arbejdstager og min mand har faaet 5 aars tidsbegraenset opholdstilladelse efter EU-reglerne.

Er det korrekt forstaaet, at fordi jeg har vaeret arbejdstager i Spanien, er min mand berretiget til at modtage kontanthjaelp indtil han kan finde et arbejde her i Danmark?
Hvis dette er korrekt har jeg lige to uddybende spoergsmaal -
1) Er det rigtigt at han for at soege om permanent opholdstilladelse om 5 aar ikke maa have modtaget kontanthjaelp de forgaaende 3 aar? Dvs. hvad han modtager de naeste 2 aar ikke har noget at sige?
2) Jeg har laest et par steder herinde at han efter min. 3 mdr. i Danmark kan soege kontanthjaelp. Hvorfor skal der gaa 3 mdr? Naar vi tager paa kommunen imorgen og folkeregistrerer os og bestiller cpr-nr. kan han vel allerede fra da soege arbejde/kontanthjaelp?

Er der noget jeg har misforstaaet eller skal passe paa med?

Hvad sker der med min status som vandrende arbejdstager nu hvor jeg er tilbage i Danmark? Jeg skal soege arbejde nu (soeger ikke kontanthjaelp da det er saa lidt jeg kan faa) indtil august hvor jeg begynder at studere. Intet af det kan paavirke min mands ret til ophold eller til at modtage fx kontanthjaelp, ikke sandt?

Paa forhaand mange tak for hjaelpen.

// Anna

skaanebo

Re: min status som tilbagevendt og kontanthjaelp

Indlæg af skaanebo » 10.02.2013 17:26:33

Hvis I søger om kontanthjælp, skal I søge om det sammen. Man ser på jeres fælles økonomi. Så det giver ikke mening, når du skriver, at du ikke selv vil søge. I er et par, og derfor har I gensidig forsørgelsespligt over for hinanden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2013 07:47:15

annabacher skrev:Er det korrekt forstaaet, at fordi jeg har vaeret arbejdstager i Spanien, er min mand berretiget til at modtage kontanthjaelp indtil han kan finde et arbejde her i Danmark?
Nej det er en misforståelse. Han kan modtage kontanthjælp uden at miste sin EU-opholdsret, så så langt så godt. Men det betyder ikke, at han nødvendigvis er berettiget til kontanthjælp. For at være berettiget til kontanthjælp skal familien have en så dårlig økonomi, at man ikke har råd til basale fornødenheder. Så både din indtægt og jeres fælles formue har betydning for, om din mand er berettiget til kontanthjælp.

Hvis I eksempelvis ejer en bil med en værdi af 100.000 kroner eller et sommerhus med en friværdi på 300.000 kroner, skal disse ting sælges og pengene bruges i et "rimeligt" tempo, før din mand er berettiget til at modtage kontanthjælp.

Når værdierne så er brugt op, vil man kigge på din indtægt og modregne indtægt ud over et vist beløb i, hvad din mand kan få udbetalt i kontanthjælp. For et barnløst par udgør den samlede sats cirka 21.000 om måneden før skat. Så hvis du eksempelvis tjener 15.000 om måneden før skat i SU og erhvervsarbejde, vil din mand kunne få udbetalt cirka 6.000 om måneden før skat, forudsat at han står fuldt ud til rådighed for arbejdsmarkedet og deltager i den aktivering, kommunen pålægger ham at deltage i.

1) Det er kun, hvis han ønsker at søge PUT efter de danske regler. Og det er der ingen fordele ved at gøre, når han har EU-opholdsret. Så kan han lige så godt blive under EU-reglerne og slippe for både dette og alle de andre krav i de danske regler såsom 3 års fuldtidsarbejde og bestået dansk-prøve.

2) Det er, fordi der i EU-retten er en undtagelse fra princippet om ligebehandling, som betyder, at EU-landene ikke er forpligtet til at udbetale sociale ydelser til vandrende EU-borgere og deres familie under de første 3 måneder af deres ophold.

annabacher

Indlæg af annabacher » 11.02.2013 09:17:10

Jeg ved godt der er gensidig forsørgerpligt, grunden til jeg ikke selv vil søge er, at jeg er under 25 år og i øjeblikket hjemmeboende så den kontanthjælp jeg ville kunne få ville hurtigt trukket tilbage igen pga. de ca. 3000 kr. brutto jeg får i børnepension. Det er til gengæld også vores eneste indtægt hvorfor jeg da vil mene han må være berrettiget til at modtage for udeboende over 25, hvilket jo batter lidt mere. Men om han er berrettiget eller ej er selvfølgelig ikke en afgørelse der skal træffes her.

Mht. det med undtagelsen for ligestilling, vil det så sige han først kan søge/modtage kontanthjælp 3 mdr fra idag? Kan jeg læse noget om det i en vejledning eller bekendtgørelse eller i direktivet?

Mange tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2013 11:36:28

Noget helt andet er så, at det også er en grundbetingelse for modtagelse af kontanthjælp, at man har været udsat for en social begivenhed. Og at sige sit arbejde op, fordi man ønsker at flytte et andet sted hen, er næppe en social begivenhed.

Så situationen kan meget vel være den, at din mand gerne må modtage kontanthjælp, uden at det påvirker hans EU-opholdsret. Men at han ikke har ret til kontanthjælp, fordi I helt frivilligt har bragt jer selv i en situation, hvor det er svært for jer at få økonomien til at hænge sammen.

Så du bør nok indstille dig på, at løsningen bliver SU-lån og et fritidsjob ved siden af studiet og ikke kontanthjælp til din mand. Og problemet her er ikke din EU-retslige status men selve reglerne om kontanthjælp som sådan.

Der har været en lignende sag i forum med en førtidspensionist, der vendte hjem efter 5 års ophold i Sverige med en kone, der i mellemtiden var blevet svensk statsborger. Her sagde kommunen "nej" til kontanthjælp med den begrundelse, at en flytning ikke er en social begivenhed, og at parret bare kunne være blevet i Sverige, hvor de hidtil havde klaret sig for hans førtidspension.

HogP

Indlæg af HogP » 05.03.2013 10:46:11

Kære ÆUG,

Ved at læse tråden har jeg fået svar på mine spørgsmål omkring kontanthjælp for hjemvendte under EU-retten. Tak for det.
Nu tænker jeg bare: Kan man stadig søge om dansk pas efter 5 år selvom man har modtaget kontanthjælp?

Mvh. HogP

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2013 11:02:00

Der kræves mindst 6 års ophold i Danmark for at søge om naturalisation, hvis man er gift med en dansk statsborger. Ellers er kravet for de fleste mindst 9 års ophold. Selvforsørgelseskravet er beskrevet på Nyidanmark:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... tion.htm#6

Selvforsørgelse
Der stilles krav om, at du skal være selvforsørgende.

Med selvforsørgende menes, at du ikke modtager eller inden for det seneste år har modtaget hjælp fra det offentlige efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.

Der stilles desuden krav om, at du skal have været selvforsørgende i 4½ ud af de sidste 5 år. Hermed menes, at du på det tidspunkt, hvor lovforslaget om indfødsrets meddelelse (meddelelse af statsborgerskab) fremsættes, ikke må have modtaget den nævnte offentlige hjælp i en periode på sammenlagt mere end 6 måneder inden for de sidste 5 år.

Kravet indebærer, at du ikke må have modtaget kontanthjælp eller lignende ydelser i den pågældende periode. Modtager du således revalideringsydelse, vil du være afskåret fra at få indfødsret. Hvis du modtager f.eks. statens uddannelsesstøtte, førtids- eller folkepension eller forsørges af din ægtefælle, vil dette ikke afskære dig fra at få indfødsret.

Besvar