Jeg har søgt lidt i dette forum vedr. "Grøn Check" og familiesammenført ægtefælle, men åbner en ny tråd, da jeg ikke har fundet svar.
Mange har skrevet om overførsel at uudnyttet personfradrag fra ægtefællen, som enten ikke er i arbejde eller ikke selv fuldt udnytter dette. Der blev i den forbindelse gjort opmærksom på en afgørelse fra landsskatteretten, som jeg læser det viste at en familiesammenført skulle betragtes som fuldt skattepligtig for hele indkomståret i det år hvor opholdstilladelsen blev meddelt.
Nu er mit spørgsmål om det samme gør sig gældende vedr. den grønne check?
Når jeg læser på SKAT's hjemmeside står der følgende:
"Du skal være fuldt skattepligtig den første dag i indkomståret, og ved indkomstårets udløb være fyldt 18 år......."
I vores sag har min kone fået opholdstilladelse i august sidste år (2012) og i den netop frigivede årsopgørelse for 2012 skriver SKAT som en note i denne at min kone først var skattepligtig fra den dato hun blev tilmeldt CPR-registeret i August 2012.
Jvf. sagen om uudnyttet personfradrag har man vel teoretisk været skattepligtig hele året? eller overser jeg noget?
JSDK
"Grøn Check"
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: "Grøn Check"
Medmindre der foreligger en ny afgørelse, så gælder det stadig at man kan få ægtefællens uudnyttede fradrag for hele det skatteår, hvor der blev indgivet ansøgning om fs, eller naturligvis fra det skatteår, man blev gift, hvis den udenlandske ægtefælle havde et andet opholdsgrundlag før ægteskabet.
Der har været indlæg fra nogle, hvis ægtefæller har fået den grønne check for det år, hvor de indgav ansøgning om fs, også selv om ægtefællen ikke havde indtægt.
Der har været indlæg fra nogle, hvis ægtefæller har fået den grønne check for det år, hvor de indgav ansøgning om fs, også selv om ægtefællen ikke havde indtægt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG