studere i sverige med dansk opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
heidi-josé

studere i sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af heidi-josé » 05.02.2013 21:33:25

hej

min mand har fået opholdstilladelse i DK efter EU retten. På baggrund af at jeg har været arbejdstager i et andet EU land. Han vil gerne igang med at studere til sommer og har fundet nogen rigtig gode internationale uddannelser i Malmø.

må man godt studere i sverige, med dansk opholdstilladelse?
Han er berettiget SU, kan han så tage sin danske SU med sig?

mange tak ellers for dette super forum...:)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: studere i sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 06.02.2013 10:43:37

Træerne vokser ikke ind i himlen, så umiddelbart NEJ til begge.

Han må jo ikke arbejde i Sverige bare fordi han har opholdsret i DK og bor i DK.

Hvis han skal læse i mere end 3 måneder, skal han søge svensk opholdstilladelse:
http://www.migrationsverket.se/info/studera.html

Mht. SU, så tjek selv: http://www.su.dk/udland/heleuddannelser ... fault.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

ololo

Indlæg af ololo » 07.03.2013 19:21:06

Hej, jeg har selv dansk opholdstilledelse efter EU lov. Jeg læser i Malmø og har aldrig haft problemer, selvom jeg kun har det danske opholdskort. Din mand skal huske at han skal betale for sin uddannelse i Sverige , hvis I flytter i Dk. ( fra juli 2011 alle 3. landsstatsborger skal betaler for uddannelser på universiteter i Sverige) . Han kan godt få et studievisa i Sverige , hvis han har lyst til at få det.

Su: da vi flyttede tilbage til DK, søgte jeg om SU med det samme. Jeg blev ligestillet med danske statsborger og få SU til min uddannelse i Malmø. Jeg har også studierabat for mit uddannelseskort hos DSB.

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 23.03.2013 14:57:22

nå det lyder godt.. men boede du i sverige, når du søgte uddannelsen?

Besvar