Internationalt eller dansk studerende?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jannat

Internationalt eller dansk studerende?

Indlæg af Jannat » 22.01.2013 13:44:25

Hej

Min mand har fået opholdstilladelse her i DK. CPR-nr skulle være på vej.

Jeg skal høre, hvis han vil læse videre på uni niveau, skal han så søge som internationalt studerene, fordi han har en uddannelse fra sit hjemland (uden for EU) eller som herboende fordi han nu har et cpr-nr.

Undervisningen skal selvfølgelig være på engelsk.

Kan I hjælpe?

Tak

fundiver199

Re: Internationalt eller dansk studerende?

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2013 14:18:23

Det kommer an på, hvilken slags opholdstilladelse, han har fået. Hvis det er en opholdstilladelse givet med henblik på at studere i Danmark, så er han det, du kalder "international studerende" og skal betale studieafgift og kan ikke modtage SU.

Hvis det derimod er en opholdstilladelse givet med henblik på familiesammenføring, så er han ikke "international studerende", og kan søge optagelse samt SU på samme vilkår som danske statsborgere.

Samiya

Re: Internationalt eller dansk studerende?

Indlæg af Samiya » 23.01.2013 20:22:55

Det kommer nok an på hvor han vil søge henne.
Jeg ved ikke hvordan det er på andre uddannelsesinstitutioner, men på CBS skal han, ved bachelor optag, søge ind ved kvote 2 med en international adgangsgivende eksamen, og således er fristen 15. marts. Ved kandidat optag skal han søge i gruppe B og fristen er allerede 1. marts.

Mvh
Samiya

Besvar