Aktivering

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Donkrik

Aktivering

Indlæg af Donkrik » 21.01.2013 22:20:13

Min kone og mig flytter måske tilbage til DK efter EU reglen hvor jeg er arbejdstager.

Det tager 1-3 år for min kone at få godkendt hendes autorisation som tandlæge, og hun vil i den periode gerne arbejde som tandlæge assistent(det må hun gerne iflg. sundhedsstyrrelsen)

Vi har været i kontakt med flere klinikker mht arbejde, og de siger generelt at de vil have mulighed for at prøve hendes evner af først. Vi snakkede om en prøve tid uden løn, men er det overhovedet lovligt?

Efter 13 uger som arbejdssøgende i et jobcenter vil hun have mulighed for praktik eller løntilskud.

Vil det få konsekvenser for os at hun kommer i løntilskud da det er en offentlig ydelse.

Ret mig hvis det er forkert: Jeg har læst mig til at når jeg benytter EU reglen som arbejdstager og flytter tilbage, vil jeg IKKE have forsørger pligt i DK.

DBS

Re: Aktivering

Indlæg af DBS » 22.01.2013 09:01:15

Donkrik skrev:Ret mig hvis det er forkert: Jeg har læst mig til at når jeg benytter EU reglen som arbejdstager og flytter tilbage, vil jeg IKKE have forsørger pligt i DK.
Du har da altid forsøgerpligt overfor din familie, det ændre din kones opholdsgrundlag ikke noget ved.

mvh DBS

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 22.01.2013 09:38:55

Selvfølgelig har jeg forsørgerpligt overfor min familie. Men jeg jeg har læst at US skelner mellem forsørger pligt.

Vi har forslået at min kone fx i en prøve periode arbejder 30 timer, men ikke får løn for alle 30 timer. Så hun har interesse timer. Begge klinikker har selv forslået løn tilskud fordi de ikke vil lade hende arbejde 30 timer mens de fx kun giver løn for 15. De siger det er ulovligt.

Vil det så give os problemer i fremtiden hvis min kone benytter sig af løn tilskud?

Hvis det er alm FS så vil brugen af offentlig forsørgelse(som løntilskud er) give problemer i fremtiden fordi jeg på papiret vil stå som forsørger.

Nu har jeg læst at ved brug af EU reglen skelner US mellem om du er arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler. Det skulle have betydning for mulighederne til at benytte sig af aktiverings tilbudene.

Det er mit spørgsmål - ikke om jeg skal forsørge min familie

Mvh
Michael

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 22.01.2013 10:10:27

Det er forkert jeg skrev arbejdstager. Jeg er grænsegænger. Bor i Tyskland og arbejder i DK

Det er lidt et farligt område fordi Jobcenteret fortæller mig at når man har ret til at arbejde, så har man også ret til at følge Jobcenterets anvisninger/muligheder.

Men man skal være 100% sikker på man ikke modtager noget ydelse fordi det kan ramme en senere.

Mvh

Michael

annabacher

Indlæg af annabacher » 11.02.2013 16:29:21

Hvis du er graensegaenger har du udnyttet din ret til fri bevaegelighed indenfor EU som person med tilstraekkelige midler, da du ikke har haft oekonomisk aktivitet i landet.

I det tilfaelde skal du ved ansoegning om familiesammelfoersel med din kone efter EU-reglerne skrive under paa forsoergelseskravet, og hun maa altsaa IKKE modtage social hjaelp efter aktivloven (dvs. kontanthjaelp og revalidering). Saa vidt jeg ved skulle loentilskud ikke vaere noget problem, men jeg ved ikke om det er muligt at faa kommunen med paa ideen naar hun ikke ellers er inde i systemet.

Thrane

Indlæg af Thrane » 15.02.2013 15:42:53

I princippet burde løntilskud ikke være et problem, da det ikke er en social ydelse i dansk lovs forstand (UL §9. stk.5), men hører under beskæftigelsesloven. Hvis du var FS efter de nationale regler, ville det fx ikke kunne give problemer ift. permanent opholdstilladelse. Det ville derfor være mærkeligt, hvis US vælger at tolke det til at være en urimelig byrde på det sociale system, som det så smukt hedder i opholdsdirektivet. Det ville i så falde være på kanten af forskelsbehandling, hvilket EU-retten i hvert fald ikke ser positivt på.

Derudover er den danske udlændingelov indrettet sådan, at løntilskud til udlændinge er gjort mulig mhp. integration, uanset om man modtager socialhjælp eller ej. Det ville være paradoksalt, hvis det kunne give anledning til inddragelse eller andet, når der ligefrem bliver opfordret til løntilskud til udlændinge fra statens side, selvom der selvfølgelig er set værre på det her område.

Hvis i flytter til København, er der i øvrigt et international spouse-program, som netop er til for at hjælpe medfølgende ægtefæller med bl.a. løntilskud. Min kone fik god hjælp hos dem.

Her er nogle link til videre læsning:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 41890#Kap7

http://www.ams.dk/INM/Beskaeftigelse/Ar ... ilbud.aspx

Besvar