Hvor er det uretfærdigt

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Michael_sara

Hvor er det uretfærdigt

Indlæg af Michael_sara » 15.08.2012 13:25:45

Hej kære forum.

Vi er løbet tør, helt tør for mod, håb og vilje til noget som helst.

Det startede så fint med at at min hustru begyndte på teknisk skole i februar månede og tænkte at det nok nærmest var en formalitet det her med SU.
I skrivene stund kører SU stadig, dog er den hoppet op på ankenævnet's niveu, men om ikke andet så har den også ligget der i 2 måneder.
Problemet er at min kone fik opholdstilladelse under EU reglen tilbage i august 10, da jeg arbejdede og vi boede i Portugal. Vi fik opholdstilladelsen på trods af vi ikke var gift, men altså opfyldte regler omkring samliv.

Der gik et par måneder fra vi søgte SU, til vi fik svaret at hun ikke kunne tilkendes SU idet vi ikke var Gift på det tidspunkt vi boede i Portugal men først blev gift da vi kom til danmark i 2011 således at vores familie kunne være med til vores bryllup. Det klagede vi så over, og det tog SU styrelsen 2 måneder at komme frem til samme konklusion og herefter fremsende til ankenævnet hvor den har ligget siden slutningen af maj.

I dag fik jeg trangen til at hører om der snart skete noget i sagen, men fortryder nærmest at jeg gjorde det, for det første jeg fik at vide var at behandlingstiden er ca 6-8 måneder, og uden at gå ind i vores sag fra sagsbehandlerens side af, ja så var det den normale praksis at hvis man ikke var gift på det tidspunkt man boede samme uagtet at man havde fået opholdstilladelse, ja så gælder reglen ikke. Jeg blev noget ked af den udmelding da det virker ekstremt diskriminerede for hvad så med registreret partnerskab det er jo heller ikke et "ægteskab" som så fint så beskrevet.

Vi har forberedt os på det værste nemligt et afslag og tja, det er bitter at vi valgte de ekstra omkostninger såsom transport mad, og dagpleje, for vi står til at miste vores hus, da banken ikke længere vil godtage vores forsikring om at hun nok skulle få su og alt ville rette sig op.

Vi er kommet til at det ikke kan betale sig at gøre en indsats, og det som burde være formålet nemlig at komme igang tage udd. osv ja der ser jeg det som om at tingene modsiger sig selv, og det er i min verden langt fra noget der hedder ligestilling.

Vi har snakket om at blive skilt, men er jo bange for hun bliver smidt ud, på trods af vi har en datter sammen. Jeg har siden febuar abejdet mellem 60-120 timer ekstra om måneden for at alt kunne løbe rundt og hvad var takken, at man så skal betale fuld dagpleje takst og fik et gevaldigt hak på ens trækprocent.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gører, jeg er kørt både fysisk og psykisk helt ned og kan ikke se nogen løsning på dette. Jeg forstår bare ikke hvorfor man kan give en opholdstilladelse hvor hun i det tilfælde jeg blev fyret eller andet godt kan få bistand feks. hun kan tage på sygehuset når hun er syg osv, men hun kan ikke få su når hun vil tage sig en uddannelse, er det bare mig eller er der andre der syntes det er forkert.

Er der nogen forslag til hvad jeg kan gøre?

mvh

michael

fundiver199

Re: Hvor er det uretfærdigt

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2012 18:44:06

Slå koldt vand i blodet og vente, til SU-ankenævnet har truffet deres afgørelse. Du kan også scanne SU-styrelsen afslag og sende det til rådgivningsmailen, så ÆUG kan skrive et indlæg til sagen og gøre opmærksom på, hvad der står i opholdsdirektivet om definitionen på et familiemedlem. For det lyder da som om, at SU-myndighederne har fået det helt galt i halsen.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 19.08.2012 16:56:22

Jeg har lige været den samme tur igennem med samme type skole og ansøgning om SU,og hun fik hurtigt den maksimale SU, min hustru kom ind på danske regler, og det tror jeg er årsagen til afslaget for jer, for flg. SU betingelser lagde jeg særligt mærke til, for at få SU skal man have boet i Danmark i mindst 2år og have været gift i mindst 2 år med en dansker, man skal have en underskrevet integrationskontrakt for at blive sidestillet med danskerne i ansøgninger om SU. og det kan være at I ikke kan opfylde disse krav, og så må det være en SU diskrimination mod ansøgere der kommer ind ad de Europæiske regler.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 24.08.2012 21:17:09

Min mand fik i sin tid SU uden problemer. Vi er familiesammenført under EU reglerne, og vi havde ikke boet sammen eller været gift i 2 år på daværende tidspunkt og har heller ikke underskrevet nogen intergrationskontrakt på noget tidspunkt.

resser

Indlæg af resser » 25.08.2012 10:12:41

Krikris, Det er idag skolerne som har kontakten til SU, så der kan åbentbart være lidt foreskel på hvordan de giver oplysningerne til SU.
Men skal man være helt sikker på at få SU og få højeste SU, så er det ud fra de omtalte regler, der er også foreskel om man får SU som udlænding eller SU som sidestillet med danskerne, min hustru fik højeste SU på kr. 5700,00 pr. måned.
grundbeløbet som udlænding uden at kunne opfylde betingelserne er ca. 4000.00

krikris

Indlæg af krikris » 26.08.2012 08:32:34

Resser; Min mand fik også højeste beløb, altså ikke noget bestemt udlændingebeløb (anede faktisk ikke et sådant fandtes), så selvfølgelig var og er han også sidestillet som en dansker selvom vi aldrig haft nogen kontakt med kommunen, da vi er under EU reglerne. Men det er jo snart flere år siden, og han arbejder jo idag som alle andre danskere og betaler skat som alle andre danskere.

resser

Indlæg af resser » 26.08.2012 09:37:07

Her er link til SU betingelser for udlændinge med både danske regler og EU regler og de er ikke ens, som du kan se, men reglerne er muligvis ret nye, så vidt jeg kan se så er de nye SU regler fra en lov i 2009 og sikkert sat igang 2010/2011. Det er den tidligere regerings lov.

http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx

http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx
Senest rettet af resser 26.08.2012 11:55:02, rettet i alt 1 gang.

krikris

Indlæg af krikris » 26.08.2012 10:48:19

Tak, men der nævnes intet om ægstefæller FS via EU retten, og det er nok her problemet for trådstarter ligger. Det er nok noget ÆUG skal kigge nærmere på ellers er der nu tale om forskelsbehandling/forringelse for EU rets sammenførte ægtefæller.

Michael_sara

Indlæg af Michael_sara » 27.08.2012 10:23:38

Tak for jeres indlæg, jeg håber på at ÆUG kan hjælpe os lidt i sagen, da vi simpelthen ikke har kræftene efterhånden til at "slås" med diverse instanser.
Jeg synes jo bare at det er kedeligt at man ligger så meget i den pågældende regle, altså som det står skrevet at man som ægtefælle til en EU statsborger. Vi har jo boet sammen i Portugal mens jeg arbejdede der, netop også derfor vurdere US at vi havde et samliv af en sådan karakter at hun fik ophholdstilladelsen. Hvis man i mange sammenhængen jo i dansk ret vel acceptere papirløse forhold, ja så forstår jeg jo bare ikke at man SKAL være gift for at opretholde retten til SU'en, for hvad er det lige præsis der skulle være grundlaget, noget skatteteknisk ? eller andet som jeg ikke lige umiddelbart kan se hvad skulle være.
Jeg undres jo over at man godt kan gå til lægen, få behandling på sygehuset, få kontanthjælp såfremt jeg ikke kan forsøger for os, men der hvor det jo giver bare en snert af mening, nemlig i uddannelses fasen ja der skal man så være "dårligere" stillet en sidekammeraten, og hvad er det vi som samfund gerne vil have, jamen er det ikke at få udefrakommende i gang, få uddannelse og derved skabe bedre vilkår for at få job ?.
Jeg ser det jo som om at det svare til at man godt kan gå til lægen og blive undersøgt men tilgengæld kan du ikke få behandlingen.

Vi har boet sammen, både i afrika, og i portugal, jeg har i al den tid betalt fuld skat osv, og vi fik også vores opholdstilladelse fordi vi jo netop opfyldte de betingelser. Jeg havde desværre ikke forstillet mig at hun ikke kunne få su når hun nu tog en uddannelse på samme vilkår og jeg mener at det er diskriminerende og tænkt som ligestilling.
Jeg sætter min lid til at ÆUG kan gøre noget, for jeg blev hverken mere glad eller på anden måder overbevidst om at det var en simpel fejl ved SU styrelsen, da jeg snakkede med ankenævnet, for det var vedkommende også enig i, altså at det var normalt at man skulle være gift på det pågældende tidspunkt man var i et andet EU land, og med hensyn til behandlingstiden ja så skal vi forvente endnu 6-8 måneder og vi søgte som sagt hendes SU den 13-01-2012.

men tak for jeres indlæg allesammen.

resser

Indlæg af resser » 27.08.2012 11:34:08

Kære Michael og Sara

Alle os der har fundet en livspartner i udlandet har fået et knæk i psyken, på grund af de mange regler, enten af den ene eller den anden årsag.
Ingen af os er kommet helt igennem det hele, uden uden at få et sår på sjælen over at
vores hjemland ikke har villet hjælpe os, istedet for at spænde ben for os, når vi alle
naive tror at alle forstår os når vi har fundet vores livspartner.

Men tiden viser at man bliver lidt hård med tiden, og trækker følelserne idenfor.

I skal nok også komme igennem det hele, ligesom os andre der allerede har gået det meste igennem. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.08.2012 07:58:36

Problemet er nok, at de her SU-folk ikke ved ret meget om hverken familiesammenføringsregler eller EU-ret, da det jo slet ikke er deres normale arbejdsområde.

Når faste samlevere tilhører kredsen af familiemedlemmer, der har ret til at ledsage en unionsborger, der udnytter retten til fri bevægelighed, så har de selvfølgelig også de deraf afledede rettigheder herunder retten til at modtage SU. Så det burde være en helt simpel sag. Men vrangvillige skrankepaver og inkompetence kan man desværre finde alle vegne.

Vi skal nok kigge på sagen i ÆUG`s rådgivning, men hvis den allerede ligger i SU-ankenævnet, er der vel ikke meget andet at gøre end bare vente tålmodigt på, at de får tid til at behandle den. ÆUG kan desværre ikke gøre noget ved, at det tager 1 år for SU-ankenævnet at behandle en sådan sag, og at I ville foretrække, at det gik hurtigere. Men vi kan da godt skrive et brev til dem og skære EU-reglerne ud i pap for dem.

Det kan måske øge chancen for, at I slipper for at gå til domstolene for at få jeres ret, men ventetiden må I altså bare leve med. Og for din egen sjælefreds skyld skal du nok holde op med at ringe rundt og forsøge at få nogen til at "love" dig, at jeres ansøgning vil blive imødekommet.

Michael_sara

Indlæg af Michael_sara » 20.01.2013 18:23:58

Kære Forum.

Jeg ville bare lige runde vores sag af, som jeg indledningsvis har haft beskrevet.
Vi fik svar her den 22 december fra ankenævnet. Desværre var det ikke godt nyt, idet de fastholdte det samme som SU styrelsen. Det var lidt af et dunk i maven, nu havde man lagt på langs og beholdt troen på at det ville gå igennem, men desværre. Min kære kone er nu gået ud af skolen og passer vores lille smølf derhjemme i de næste 6 mdr, indtil at vi således har været gift i de 2 år som vi så kan passe ind under. Det har været et hårdt år for alle parter men vi har da klaret det, og må bare sande at regler og love ikke er det nemmeste i verden at blive kloge på. Jeg har stadig svært ved at forholde mig til at vi skal være gift i 2 år før hun er berettiget til SU, men hvis hvis vi bare havde været gift i 1 dag da vi boede i Portugal ja så havde det været ok. Synes det er meget mærkeligt at man skal være gift i 2 år, det er næsten som om at udenlandske ægteskaber ikke tæller eller har samme værdi som et dansk par.

closed1

Indlæg af closed1 » 20.01.2013 18:50:47

Alle disse mærkelige regler burde laves om , men det kræver jo at befolkningen stemmer på partier der ønsker at gører det nemmere for binationale par .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2013 08:32:16

Kære Michael

Det var da dårligt nyt. Vi nåede så aldrig at "blande os" i sagen via ÆUG´s rådgivning, fordi SU-Ankenævnet var så relativt hurtige til at træffe deres afgørelse. Men jeg synes nu stadig, at der skal gås videre med den, for det er da helt vanvittigt. Så du må gerne scanne SU-Ankenævnets brev og sende det til rådgivningsmailen, og så må vi sammen tage stilling til det videre forløb.

Jeg ser det som absolut relevant at overveje alt det følgende:

1) Rejse sagen politisk over for undervisningsministeren og de politiske ordførere
2) Lægge sag an ved domstolene
3) Klage til EU-kommissionen
4) Forsøge at få historien i pressen

krikris

Indlæg af krikris » 21.01.2013 10:43:30

Jeg synes det lyder mærkeligt men måske er det mig som ikke har forstået sagen ordentlig; min mand fik SU selvom vi ikke havde været gift 2 år i sin tid altså 2010 og vi blev gift i 2009.

Besvar