Min malaysiske kæreste har haft ophold i DK i ca. 9 måneder. Hun er her på green card ordning og har fast arbejde.
Vi ønsker at købe et lille hus sammen, men jeg er nu blevet opmærksom på, at udlændinge (og for så vidt også danske statsborgere) kun kan købe fast ejendom hvis personen har haft ophold i Danmark i 5 år.
Er der nogen som kender til retsstillingen, hvis vi begger står på skødet? Og hvad med realkreditlån?
Håber der er noget som ved noget om dette.
Kan jeg købe fastejendom med udenlandsk kæreste?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Kan jeg købe fastejendom med udenlandsk kæreste?
Som udgangspunkt kan din kæreste, som du har opdaget, ikke erhverve fast ejendom og dermed kan hun slet ikke komme til at 'stå på skødet'. Dermed kan hun naturligvis heller ikke stille sikkerhed i huset, dvs. kan ikke få kreditforeningslån.
Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=59222
Der er næppe nogen grund til at forvente, at Justitsministeriet vil give din kæreste tilladelse til at erhverve fast ejendom i DK, for et 9 mdr.s ophold + et kæresteforhold udgør med temmelig stor sikkerhed ikke en grund til at give tilladelse.
Hvis I gifter jer, vil der derimod formodentlig kunne gives tilladelse.
Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=59222
Der er næppe nogen grund til at forvente, at Justitsministeriet vil give din kæreste tilladelse til at erhverve fast ejendom i DK, for et 9 mdr.s ophold + et kæresteforhold udgør med temmelig stor sikkerhed ikke en grund til at give tilladelse.
Hvis I gifter jer, vil der derimod formodentlig kunne gives tilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej mh
Kan du finde en fil, til den lov som giver en dansk gift udlænding lov til at være med til at
købe en fastejendom. tak
venlig hilsen
ORMW
Kan du finde en fil, til den lov som giver en dansk gift udlænding lov til at være med til at
købe en fastejendom. tak
venlig hilsen
ORMW
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Den har du allerede. Klik på linket og læs § 1.
Bemærk, at jeg skriver 'formodentlig'. Der gives individuelle tilladelser, og man kan ikke firkantet sige, at ægteskab udløser tilladelse.
Hvis du har fulgt lidt med i de seneste par år, så har statsministeren og hendes ægtefælle haft en indviklet skattesag. Spørgsmålet, om statsministerens ægtefælle kunne være medejer af hendes ejerbolig var også aktuelt på et tidspunkt:
http://www.information.dk/240358
"Imidlertid har Thorning-Schmidt i en mail til Justitsministeriet den 14. oktober 2009 erklæret, at Kinnock »er i Danmark hver weekend fra fredag til mandag hele året rundt«.
Følgeligt skulle Kinnock opholde sig i Danmark 208 dage om året.
Den oplysning er bekvem for Thornings ansøgning til Justitsministeriet om, at Kinnock kan stå som medejer af familiens ejendom på Københavns Østerbro, uanset at han er udlænding, der i fem år ikke har haft fast bopæl i Danmark."
Stephen Kinnock fik IKKE tilladelsen - og er sikkert glad for det, da det ville have haft afgørende betydning for hans skattepligt til DK.
Bemærk, at jeg skriver 'formodentlig'. Der gives individuelle tilladelser, og man kan ikke firkantet sige, at ægteskab udløser tilladelse.
Hvis du har fulgt lidt med i de seneste par år, så har statsministeren og hendes ægtefælle haft en indviklet skattesag. Spørgsmålet, om statsministerens ægtefælle kunne være medejer af hendes ejerbolig var også aktuelt på et tidspunkt:
http://www.information.dk/240358
"Imidlertid har Thorning-Schmidt i en mail til Justitsministeriet den 14. oktober 2009 erklæret, at Kinnock »er i Danmark hver weekend fra fredag til mandag hele året rundt«.
Følgeligt skulle Kinnock opholde sig i Danmark 208 dage om året.
Den oplysning er bekvem for Thornings ansøgning til Justitsministeriet om, at Kinnock kan stå som medejer af familiens ejendom på Københavns Østerbro, uanset at han er udlænding, der i fem år ikke har haft fast bopæl i Danmark."
Stephen Kinnock fik IKKE tilladelsen - og er sikkert glad for det, da det ville have haft afgørende betydning for hans skattepligt til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG