Hej.
Jeg har en kæreste fra et 3. land. Vi er begge over 30.
Hun er blevet optaget på en international proffesionsbacheloruddannelse fra Feb. 2013, hvor der undervises på engelsk - hun var kommet ind fra august 2012, men vi fik det udsat, da vi ikke kunne få det til at gå op tidsmæssigt.
Da vi kun er kærester, så skal vi betale. Hvorledes forholder det sig hvis vi vælger at blive gift? Enten inden studiestart eller under studiet. Skal vi så stadig betale for uddannnelsen/den resterende del?
Umiddelbart er vi ikke klar til at blive gift på nuværende tidspunkt, men da uddannelsen tager 3 1/2 år kan tingene jo udvilke sig. Vil bordet så fange når man er begyndt uddannelsen med egenbetaling- dvs. at man ikke kan afslutte x antal semestre bidragsfrit?
Hvilke regler og krav er der for at kunne modtage undervisning vederlagsfrit - skal man have boet i DK et bestemt antal år/mdr., bestået danskprøver osv.
Jeg går ud fra at vi ellers er underlagt reglerne for FS hvis vi på et tidspunkt vælger at blive gift og hun skal have opholdstilladelse?
Betaling for uddannelse?
-
fundiver199
Re: Betaling for uddannelse?
At blive gift med dig forbedrer ikke din kærestes retsstilling i forhold til den danske stat. Det betyder alene, at hun bliver berettiget til at arve dig, hvis du afgår ved døden, og til formuedeling ved evt. skilsmisse, og det samme gælder selvfølgelig for dig i forhold til hende.
At opnå familiesammenføring på basis af et ægteskab med dig forbedrer derimod din kærestes retsstilling i forhold til den danske stat. Men en opholdstilladelse som familiesammenført er man sidestillet med danske statsborgere på nær følgende forhold:
1) Ingen stemmeret til folketingsvalg og først efter 3 år til kommunalvalg
2) Man kan ikke blive ansat i politiet mm, så længe man ikke er dansk statsborger
3) Hvis man modtager kontanthjælp, mister man som hovedregel sin opholdstilladelse
4) Hvis man begår kriminalitet af en vis grovhed, vil man som hovedregel blive udvist
I forhold til en opholdstilladelse som studerende giver det følgende fordele:
1) Ingen studieafgift
2) Man kan modtage SU på lige fod med danske statsborgere
3) Der er ingen begrænsninger på, hvor meget man må arbejde ved siden af studierne
4) Man kan bevare sin opholdstilladelse, selvom man ikke længere studerer
At opnå familiesammenføring på basis af et ægteskab med dig forbedrer derimod din kærestes retsstilling i forhold til den danske stat. Men en opholdstilladelse som familiesammenført er man sidestillet med danske statsborgere på nær følgende forhold:
1) Ingen stemmeret til folketingsvalg og først efter 3 år til kommunalvalg
2) Man kan ikke blive ansat i politiet mm, så længe man ikke er dansk statsborger
3) Hvis man modtager kontanthjælp, mister man som hovedregel sin opholdstilladelse
4) Hvis man begår kriminalitet af en vis grovhed, vil man som hovedregel blive udvist
I forhold til en opholdstilladelse som studerende giver det følgende fordele:
1) Ingen studieafgift
2) Man kan modtage SU på lige fod med danske statsborgere
3) Der er ingen begrænsninger på, hvor meget man må arbejde ved siden af studierne
4) Man kan bevare sin opholdstilladelse, selvom man ikke længere studerer
Re: Betaling for uddannelse?
Hej Fundiver.
Tak for det hurtige svar.
Jeg har lige et par mere:
1. Har du også erfaring omkring hvorledes man står rent uddannelsesmæssigt, hvis man bliver gift og familiesammanført efter start på videregående uddannelse. Her tænker jeg på om hvorvidt man kan fortsætte uddannelsen samt om man fortsat skal betale for uddannelsen til den er afsluttet eller man fra evt. efterfølgende semester kan fortsætte vederlagsfrit.
Hvorfor dette lidt særprægede spørgsmål?
Selvom vi er ret sikre på at det skal være os, har vi endnu ikke haft muligheden for rigtigt at bo sammen som kærester for at sikre at vi også kan få en hverdag til at fungere sammen. Denne mulighed vil vi gerne have først før vi tager skridtet at gifte os. Også selvom vi må betale hvad det koster for uddannelsen i denne periode.
2. Min kæreste er blevet optaget på en bacheloruddannelelse som tager 3 1/2 år, som er international, hvilket vil sige at der bliver undervist på engelsk. Vil dette have nogen indflydelse på ovenstående spørgsmål?
3. Er der krav til den familiesammenførte før end at der kan modtages vederlagsfri undervisning. Her tænker jeg f.eks. på om hvorvidt danskundervisning skal være modtaget/bestået på et bestemt niveau o.lign.
Mvh.
Tak for det hurtige svar.
Jeg har lige et par mere:
1. Har du også erfaring omkring hvorledes man står rent uddannelsesmæssigt, hvis man bliver gift og familiesammanført efter start på videregående uddannelse. Her tænker jeg på om hvorvidt man kan fortsætte uddannelsen samt om man fortsat skal betale for uddannelsen til den er afsluttet eller man fra evt. efterfølgende semester kan fortsætte vederlagsfrit.
Hvorfor dette lidt særprægede spørgsmål?
Selvom vi er ret sikre på at det skal være os, har vi endnu ikke haft muligheden for rigtigt at bo sammen som kærester for at sikre at vi også kan få en hverdag til at fungere sammen. Denne mulighed vil vi gerne have først før vi tager skridtet at gifte os. Også selvom vi må betale hvad det koster for uddannelsen i denne periode.
2. Min kæreste er blevet optaget på en bacheloruddannelelse som tager 3 1/2 år, som er international, hvilket vil sige at der bliver undervist på engelsk. Vil dette have nogen indflydelse på ovenstående spørgsmål?
3. Er der krav til den familiesammenførte før end at der kan modtages vederlagsfri undervisning. Her tænker jeg f.eks. på om hvorvidt danskundervisning skal være modtaget/bestået på et bestemt niveau o.lign.
Mvh.