Gravid og opholdstilladelse
Gravid og opholdstilladelse
Hej allesammen
jeg er ny herinde og starter med et spørgsmål.
Jeg blev gift sidste år med en pige fra Frankrig med fransk statsborgerskab, da jeg ikke havde arbejde dengang, har min kone fået opholdstilladelse på vegne af, at min far stod som forsørger. Indtil videre har hun fundet noget deltidsarbejde, hvor timerne stadig ikke er nok til, at hun kan søge om opholdstilladelse på baggrund af sit arbejde. Nu er hun gravid og vi venter et barn til marts måned, nu vil jeg spørge om hun har ret til at få barselsdagpenge?
jeg er ny herinde og starter med et spørgsmål.
Jeg blev gift sidste år med en pige fra Frankrig med fransk statsborgerskab, da jeg ikke havde arbejde dengang, har min kone fået opholdstilladelse på vegne af, at min far stod som forsørger. Indtil videre har hun fundet noget deltidsarbejde, hvor timerne stadig ikke er nok til, at hun kan søge om opholdstilladelse på baggrund af sit arbejde. Nu er hun gravid og vi venter et barn til marts måned, nu vil jeg spørge om hun har ret til at få barselsdagpenge?
-
fundiver199
Re: Gravid og opholdstilladelse
Barselsdagpenge forudsætter, at man har optjent ret til dem. Det har ikke noget med opholdsgrundlag at gøre, så din kone har de samme rettigheder som alle andre borgere i Danmark. Læs mere her:
http://www.gravid.dk/artikler/regler-om ... penge.html
http://www.gravid.dk/artikler/regler-om ... penge.html
tusind tak for dit svar.. men der står ikke noget konkret om opholdsgrundlaget for barselsdagpenge nogen steder, håber ikke det er et problem..
-
Panicbutton
Citat gravid.dk
Hvor, hvordan og hvorledes man får disse penge, kan jeg desværre ikke være behjælpelig med. Jeg vil tro at hun som alle andre der modtager dagpenge, skal være medlem af en a-kasse og have optjent timerne, for at få mindste dagpengesats.Reglen for minimumskravet under barselloven er, at de 52 ugers barsel for kvinden og manden er sikret med fuld dagpengesats. Dette gælder, hvis man de sidste 13 uger inden barslen har arbejdet i mindst 120 timer, lige har afsluttet en længerevarende uddannelse på mindst 18 måneder eller er berettiget til dagpenge eller anden tilsvarende ydelse, hvis ikke du havde været gravid.
jeg har læst flere steder at man ikke behøver at være tilmedt til et a-kasse for at få barselsdagpenge, de der 120 timer tror jeg ikke har noget med a-kasse at gøre.
Mit problem er med opholdstilladelsen at gøre.
ps: Hun kommer til at tjene de 120 timer i nævnte 13 uger
Mit problem er med opholdstilladelsen at gøre.
ps: Hun kommer til at tjene de 120 timer i nævnte 13 uger
-
fundiver199
Som jeg allerede har forklaret, har retten til barselsdagpenge ikke noget med den gravides opholdsgrundlag at gøre. Det er derfor, at der ikke står noget om det.
Tak Tak.. det var sku godt at vide det..

-
Panicbutton
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet ... penge.aspx
Jeg ville blive betænkelig så snart det er en udbetaling fra kommunen, og ikke en a-kasse.
Det væsentlige må vel være at I får spurgt, hvilke krav kommunen stiller, og derefter undersøger hvor mange af kriterierne hun opfylder.Barsel med løn
Barselloven drejer sig kun om retten til fravær og retten til dagpenge. Om en person har ret til løn under barselorloven afhænger af, om personen har en overenskomst, virksomhedsaftale eller individuel aftale.
Hvis man er i tvivl, om man har ret til løn, skal man kontakte sin arbejdsgiver eller sit fagforbund.
Jeg ville blive betænkelig så snart det er en udbetaling fra kommunen, og ikke en a-kasse.