Problemer omk barsel til fs mand

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malle

Problemer omk barsel til fs mand

Indlæg af Malle » 12.07.2012 14:51:53

Hej!

Min mand og jeg er FS i 2010 (jeg er dansk), og vi har nu en lille datter. Jeg starter på arbejde midt i august, og har i den forbindelse for måneder tilbage spurgt jobcentret i kommunen, om min mand ville have mulighed for at holde barsel. Svaret - pr mail - var at, ja, han ville have mulighed for at tage en del af min barsel.

Min mand går på sprogskole, - han arbejder ikke. Så det drejer sig om, at han skal have lovligt fravær fra skolen.

Gennem nogen tid har jeg haft en længere mailudveksling + telefonsamtaler med sprogskole og kommune (jobcenteret), for at få min mands barsel på plads. Først får jeg en melding, senere en anden. Ender med at kommunen giver ham 2 uger + 3 dages barsel. Jeg spørger ind til dette - og spørger fx. om han ikke kan få lidt længere barsel, så han har mere end 3 dage til at køre vores datter ind i pasningsordningen.

Som jeg ser det, har kommunen overset at d. 1. september, hvor vi har pasning fra, er en lørdag. Jeg spørger ind til dette pr. tlf. - kunne være dejligt med lidt længere tid til indkøring - og han holdt ikke 2 ugers fri i forbindelse med fødsel, så jeg tænker at der kan være grundlag for forhandling. (Selvom jeg godt ved, at retten til de 2 uger er bortfaldet.)

Men det er et meget kategorisk svar jeg får - det kan ikke ændres, og sagsbehandleren ønsker desuden ikke diskutere det med mig længere. Han er meget vred - jeg tænker - diskutere hvad? Sagsbehandleren henviser til at sådan er integrationsloven. Hvis min mand var i arbejde, ville han kunne tage en større del af barslen. Dette stemmer dog ikke overens, med det svar jeg fik pr. mail, men dette ville han på ingen måde kommentere. Jeg bliver noget paf over hans måde at kommunikere på, og siger bare ja og ammen, farvel og tak.

Siden blev jeg bekymret for, om det kan få nogen negativ betydning for os i fremtiden. Det er trods alt denne sagsbehandler som sidder med det lange strå. Vi må bare indordne os.

Jeg vil gerne høre, om der er andre, der har lignende oplevelser ang. kontakt til kommunen.

Og jeg vil også høre, om det kan det være rigtigt, at min mand ikke må overtage en større del af barslen - har sagsbehandleren retten på sin side?
Det er enormt intimiderende, når ens privatliv i den grad er underlagt en autoritet - men det er I sikkert mange der kender alt til.

Bedste hilsner herfra

fin_88

Re: Problemer omk barsel til fs mand

Indlæg af fin_88 » 14.07.2012 11:43:41

Hej,

Håber der er nogen som kan hjælpe eller er i samme situation.

jeg bor i sverige og er dansk statborger og har familiesammenført min mand i oktober 2011 fik han 2 års opholdstilladelse gennem de svenske regler. Jeg arbejder deltid i Danmark nu ca. 12 timer om ugen og går i skole i Danmark og får Su, Januar 2013 skal jeg på barsel, fordi jeg er gravid nu. hvad skal jeg gøre skal jeg melde det til min kommune i Sverige og hvornår ? jeg skal føde i Danmark. Hvem får jeg børnepenge af og hvor søger jeg om det ? ved i nogen om deltids arbejde og barsel skal man opsige sit arbejde når man kun arbejde deltid eller kan man gå på barsel og hvor lang tid ? Hvor meget får jeg i Su når jeg får børn ?og hvornår og til hvem skal jeg sige det ?

Hjælp er helt forvirret :roll:

Undskyld hvis jeg har skrevet mit indlæg i et forkert sted ved ikke lige hvor jeg skal tilføje den

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.07.2012 11:00:48

@fin_88

Prøv Øresund Direkt:

http://www.oresunddirekt.dk/

Det er generelt et rigtigt godt sted at søge information om alle de aspekter ved livet som grænsegænger mellem DK og SE, der ikke handler om opholdstilladelser til personer fra lande uden for EU.

Det rigtig forum for dit spørgsmål havde været "livet i Sverige/Tyskland", men vi overlever nok fejlplaceringen :D

fin_88

Indlæg af fin_88 » 16.07.2012 15:30:57

Tak for hjælpen :)

Besvar