Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
CNDK
Hej alle,
Jeg vil spørge, om I ved, hvilke rettigheder ens ægtefælle har I Danmark, hvis man får godkendt sin familesammenføring?
Såvidt jeg ved, vil ægtefælle kunne komme gratis til lægen og hospitalet.
Og ligeledes får ægtefællen en arbejdstilladelse.
Men hvordan er rettigheder i forhold til at gå på sporgskole? Er det gratis eller selvbetalt?
Og hvad med muligheden for at tage en uddannelse i Danmark? Jeg regner ikke med, at ægtefællen er berittiget til SU?
God påske

-
Durmaz
- Geografisk sted: storkøbenhavn
Din Ægtefælle har ret til gratis danskundervisning i de første 3 år. Faktisk er der er krav om at din ægtefælle skal deltage i intergrationsprogrammet de første tre år, som bla includere danskundervisning hvis i sammenført efter nationale regler...
Din ægtefælle kan arbejde fra den dag hun får sin oph.
Din ægtefælle har krav på at få dansk SU hvis i bliver sammenført efter paragrat 9 som er fs efter nationale regler. Man kan ikke få SU til dansk undervisningen efter hvad vi fik af vide
På mange af uddannlesesstederne( ikke dansk undervisning) er der et krav om at have gennemført dansk niveau 2, med mindre det er eks. universitetet eller en af de internationale skoler..
-
Hbasm
Må jeg lige høre, hvad det er for noget med "integrations programmet" ? Ifølge Nyidanmark er det noget som kommunerne skal "tilbyde" familiesammenførte udlændinge og som i gennemsnit udgør 37 timer om ugen (incl. danskundervisning). Der må være forskel på at "tilbyde" og at "tvinge" ? Vi vil gerne deltage i danskundervisningen (netdansk) men har ikke brug for yderligere hjælp til integration. Kan vi springe resten over?
Min tilkommende fra Canada medbringer allerede et fuldtidsjob til DK, og hun bliver desuden medhjælpende ægtefælle i mit firma. Vi har også allerede et godt netværk af venner. Så vi har faktisk ikke tid til mere.
PS: Vi har kun mulighed for at søge FS gennem de (nye) danske regler.
-
Durmaz
intergrationsprogrammet er egentlig ikke noget større program hvor der stilles de store krav.
man skal deltage i danskundervisning-
man skal stå til rådighed for arbejdsmarkede
og man har pligt til at være selvforsørgende
man skal have tilbudt kursus i samfundog kulturforståelse inde for de første 6 mdr.
derudover er der en indledende samtale hvor de behov/ønsker man evt bliver uddybet... eks niveau af dansk, samt evt skolevalg... i den kommune jeg bor i (gladsaxe) er det det
Det var de tre ting vi fik af vide både af US og især af vores kommune, vi fik af vide at det kunne får konsekvenser hvis man ikke deltog eller udblev for eks dansk undervisningen.. dette kunne evt være at man ikke kan få forlænges sin oph, da man ikke viser man gerne vil intergres..det var de vi blev informerede om
NÅ det er sagt er der sikkert nogen der kan slippe lettere gennem end andre, men det er jo ris til egen røv da en del af de poin der skal samles til perment oph jo lige præsis ligger i det program eks. samfund og kulturforståelsen skal være gennemført. man skal have gennemført og bestået dansk på min niveau2 osv....
Syntes da i skal overveje om din kone ikke skal gå på en dansk skole det er super godt til at opbygge en netværk men også at dele de tanker man går med som ny i danmark... Det er jo ikke sådan at de går i skole 37 timer om ugen... nogle går 3 timer to gange om ugen andre 5 timer 5 gange om ugen nogle 4 timer 3 gange om ugen osv... nogle ligger om aften andre om dagen... så det kan jo sagtens passes sammen med et fuldtidsjob. og jeg vil rent anbefale det... det kan være rigtig hårdt især det første år, at være ny i danmark, og det er rart at kunnne tale med andre i samme båd, end lige ægtefællen derhjemme, som man måske ikke vil gøre ked af det...
Det eneste gladsaxe tilbyder er danskuddannelsen samt det der samfundskursus, og det er så det... hver 3 mdr modtager vi et brev fra jobcentrede, hvor manden skla informere om hvordan det går mand dansk udd ( som er afsluttet dog minus eksamen som jo kommer her i foråret) nå ja og så skrive om han har fundet arbejde eller hvad han ellers laver... men ved andre kommunder tilbyder meget meget mere, eks hjælp med at finde arbejde, løntilskudsordninger osv, men ikke gladsaxe..
-
Hbasm
Det lyder godt. Tak for svaret, Durmaz.
Det eneste jeg så undrer mig over, er denne sætning: "Integrationsprogrammet for den enkelte udlænding varer i højst tre år og skal have et omfang af gennemsnitligt mindst 37 timer om ugen". Citat fra Nyidanmark.
Vil det sige at min kone de næste 3 år skal afsætte 37 timer om ugen til "integrationsprogrammet" bestående af danskundervisning og et samfundskursus, foruden at hun har (og skal have) et fuldtidsarbejde, for at blive permanent opholdstager? Det er 37 + 37 timer = 74 timer om ugen man skal stå til rådighed for samfundet? Så bliver der ikke meget tid til familien, hjemmet, samt andre gøremål og interesser man måtte have!
-
larschr5
Nej det skal du bestemt ikke regne med. Ved ikke helt hvad det citat dækker over, men min hustru går altså kun til danskundervisning i 8 timer om ugen på aftenskole. Resten af tiden er hun hjemme og laver lektier, slapper af og tager sig af almindelige dagligdags gøremål. Vi bor også i Gladsaxe.
Men du skal regne med at der skal afsættes 8-15 timers undervisning på sprogskolen + hvad der medfølger af lektier om ugen.
-
barefeet
Min kone fik opholdstilladelse her i Januar og fik også besked på at deltage i det integrations program. I mine øjne er det ikke noget de tilbyder, men noget man skal deltage i, hvilket nu også er fornuftigt nok.
Min kone går i skole 4 timer mandag + 4 timer samfundsforståelse (de første 10 uger) = 8 timer mandag. Onsdag går hun i skole 6 timer og fredag går hun i skole 2.5 time. I skal forvente ca. 2-4 timers lektier pr. uge.
Tirsdag, torsdag, fredag efter skole og søndag passer hun så sit arbejde.
S
-
solskinsglad
De forskellige sprogskoler tilbyder forskellige programmer, og man har frit sprogskolevalg. Har den nytilkommende ikke andet at tage sig til, og ønsker man det, SKAL kommunen tilbyde et program, der svarer til 37 timer. Har man arbejde eller er man under uddannelse, kan man vælge en danskuddannelse, der enten tilbydes som fjernundervisning (netdansk) eller med nogle få timer om aftenen.
Man er forpligtet til at møde op til en samtale hos kommunen, hvor man skriver under på, at man vil integrere sig. Denne samtale skal der følges op på hver tredje måned. Dette holder dog op, hvis man kommer under uddannelse eller får fast arbejde. (Man må gerne fortsætte danskundervisning, men man skal ikke til samtale hver tredje måned).
Min mand gjorde til sin anden samtale opmærksom på, at han var smed, men at hans uddannelse ikke duede i DK, så han ville gerne tage den om. Integrationsmedarbejderen fik en realkompetencevurdering sat i stand, så han kunne starte på teknisk skole, selvom han kun var på modul 2 i danskuddannelse 3.
Man kan godt få noget positivt ud af integrationsprogrammet, og man bliver ikke tvunget til at investere 37 timer om uge i 3 år.
-
Durmaz
Intergrationsprogrammen skal bære præg af at være 37 timer om ugen, men et arbejde er jo også en del af intergrationsprogrammet.. min mand gik i skole 3x4 timer om ugen resten af tiden blev brugt på lektier og ellers være hjemme, eller træne tilgengæld passede det nok meget godt med lektierne at det røg op på nogle 30 timer om ugen. Netdansk tager jo også en del af sin fritid.
Det er meget indivudelt hvad de forskellige kommuner tilbyder og hvad de kræver. i Gladsaxe skal man kun til en samtale, resten af tiden får man et brev fra jobcentret man skal underskrive..
Da vi var til samtale fik vi besked på at de ikke som sådan yder hjælp til at komme i arbejde eller i uddannelse, før efter man har gennemgået et hvis niveau i dansk, desuden kunne de kun tilbyde hjælp til to uddannelserformer nemlig social og sundhedshjælper og så tjener. resten af uddannelserne kunne hun ikke vejlede i da hun ikke kendte noget til dem dem måtte vi selv undersøge....Løntilskud kompetancevudering osv tilbyder de kun i sjældne tilfælde. eks har jeg fået lovning på at manden kan få evt løntilskud i 3 mdr ved en læreplads som maler efter endt grundforløb...
Jeg ved andre kommuner tilbyder og hjælper meget mere end i gladsaxe, det har sin fordele og sin ulemper, vi brokker os ikke

vi er bare glade for at være her..
men syntes nu det er super flot tilbud man får det er jo ikke billigt at tilbyde undervisning i dansk det er ikke alle lande der gør det, mange andre lande skal man selv betale
-
LBFD
Hej,
Vi er et australsk/dansk par som er i gang med at søge om midlertidig opholdstilladelse (familiesammenføring) til min australske partner.
Jeg har læst jeres ovenstående kommentarer. Mit primære spørgsmål er: Såfremt min partner får (midlertidig) opholdstilladelse, er han da berettiget til at tage uddannelser i Danmark på lige fod med danske statsborgere?
Og flere af jer har nævnt fs via paragraf 9. Er der en der kan være behjælpelig med uddybning af dette, og kan svare på om det er den paragraf vi går under, når vi har søgt om helt almindelig familiesammenføring? Ved ikke om det er relevant for sammenhængen, men jeg er dansk statsborger og har altid været det (pæredansk!). Min partner er australsk, begge i slutningen af 20'erne og har ingen børn.
Selvom jeg føler mig relativ habil i forhold til at læse og forstå love, regler og paragraffer, må jeg indrømme at jeg af flere omgange har siddet stortudende over det kaos det er at finde rundt i nyidanmarks hjemmeside. Den er svær og vanskelig at gennemskue og yderst mangelfuld i information -øv! Det er surt for alle os, der ønsker svar på helt almindelige spørgsmål. Og øv hvor tager det altså lang tid at få svar! Vi søgte i starten af maj og har stadig ikke hørt noget (andet end at de har modtaget ansøgningen)

-
H_Larsen
Hej
Ved almindelig familiesammenføring har din partner samme vilkår som andre (dansker) til uddannelse
mvh
H_Larsen