Afslag på SU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Michael_sara

Afslag på SU

Indlæg af Michael_sara » 14.03.2012 19:21:36

Hej kære forum.

vi har idag modtaget afslag på min kones ansøgning om SU, men forstår ikke helt hvorfor.
Hun er her under EU reglen, og da vi ansøgte om familiesammenføring under EU reglen arbejde jeg og boede i Portugal, efter vi kom tilbage til danmark, har jeg arbejdet fast og altså på intet tidspunkt gået ledig eller andet. Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke kan få det, og ser den eneste mulighed for at det er afslået fordi hun ikke har boet i landet i to år endnu, men jeg har jo arbejdet hele tiden og gør det stadig og som jeg læser reglen omkring SU så opfylder vi vel betingelsen så, eller har jeg misforstået det ??

nogle erfaringen omkring dette ??

mvh

michael og sara

fundiver199

Re: Afslag på SU

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 19:33:22

Scan brevet og send det til rådgivningsmailen:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Ingen kan jo seriøst forholde sig til indholdet af et brev uden at læse det.

Michael_sara

Indlæg af Michael_sara » 14.03.2012 19:41:04

Hej Fundriver.

Det vil jeg gøre, vi har ikke modtaget brevet endnu men bare læst at det er afslået på hendes side på su.dk.

mvh

michael

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 17.03.2012 09:00:06

Michael_sara skrev:Hej Fundriver.

Det vil jeg gøre, vi har ikke modtaget brevet endnu men bare læst at det er afslået på hendes side på su.dk.

mvh

michael
Det kan også skyldes en simpel fejl. Min mands SU blev afvist med det samme, fordi det hele skulle behandles manuelt, og en tastefejl gjorde, at SU ikke blev koblet sammen med den uddannelse, han var optaget på. Da det hele blev kædet rigtigt sammen, fik han sin SU.

Henvend jer på hendes uddannelsessted og spørg vejlederen, så får I et svar på hvorfor

Michael_sara

Indlæg af Michael_sara » 18.03.2012 20:46:19

Hej igen.

Nu fik vi brevet og jeg fik det gransket det igennem. Det var som jeg troede at det var, nemlig at hun ikke opfylder mindst 1 af de betingelser der er i forhold til ligestillings reglerne både de danske men også EU reglerne. Jeg tror nu stadig på at det må være en fejl og at det må være fordi de har overset noget. Der står jo således at i forhold til EU reglen, at hvis jeg arbejder her i danmark så er hun berettiget vel og mærke hvis vi har haft ophold i et andet EU land og at jeg har benytte retten om fri bevægelighed og arbejde i et andet EU land. Ja jeg kan da sagtens fortolke det forkert men synes nu alligevel at vi opfylder betingelsen.
Vi har boet sammen i Portugal siden 2009 og indtil oktober 2010, Sara fik opholdstilladelse i August 2010 og vi rejser således hjem i oktober 2010, jeg selv arbejdede fra 2007-2010 i portugal fuldtid, og blev beordret i ny stilling i Danmark i 2010 oktober månede. Så jeg synes jo selv at vi opfylder den betingelse som de har beskrevet.
vi må jo se om klagen har effekt.

:)

Michael_sara

Indlæg af Michael_sara » 11.05.2012 16:09:28

Hej kære forum.

Endnu engang kunne jeg godt bruge noget erfaring herinde fra af.

Vi har klaget over SU-styrelsens afgørelse, og afventer her efter 2 mdr stadig at de bare påbegynder klagesagen, men efter telefonisk kontakt idag med styrelsen er jeg helt nede i kælderen med hensyn til humøret.

Jeg fik at vide at grunden til afslaget var at vi ikke var gift da vi boede i Portugal og først blev gift i sommeren 2011 efter vi var kommet til Danmark. Derfor gælder EU reglen ikke, idet vi ikke var gift, men kun boede sammen mens jeg arbejdede i Portugal.

Kan dette være rigtig, for personen i SU styrelsen sagde at selvom de ikke havde påbegyndt sagen, så ville udfaldet nok blive det sammen i og med vi ikke var gift, men kun i almindeligt forhold inden vi kom til DK.

er der nogle der har erfaring inden for dette. ?

mvh

michael

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.05.2012 07:29:07

Selvfoelgelig mener SU-styrelsen ikke selv, at de har lavet nogen fejl, men det er jo heller ikke dem, der skal behandle klagen. Det skal ankenaevnet, saa det vigtige er jo, hvad Ankenaevnet naar frem til. Og nej det goer ikke nogen forskel, om man er den ene eller anden slags familiemedlem, saa laenge man bare har opholdsret efter EU-reglerne.

Besvar