Hvor skal vi tage hen?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneYagmur

Hvor skal vi tage hen?

Indlæg af SanneYagmur » 08.01.2012 22:19:08

Hej

Min mand (ikke eu-borger) og jeg flyttede i midten af 2009 tilbage til dk efter at have boet et stykke tid i Sverige og er derfor kommet hertil via eu-reglerne.
Min mand har i perioder haft noget arbejde og har også gået i skole.

Vi ved at når man kommer via de danske regler, får man automatisk en integrationsrådgiver, er det muligt at vi også kan få dette og hvor skal vi henvende os??

Udover det hvis man ønsker at søge om at komme i job med løntilskud, skal man så gøre det på kommunen eller i jobcentret?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Hvor skal vi tage hen?

Indlæg af Durmaz » 08.01.2012 22:46:30

Denne rådgiver skal i nu ikke forvente den store hjælp fra. I kan selvfølgelig være heldig at bo i en kommune hvor man gør noget or at hælpe folk.
Den rådgivning vi har fået har drejet sig om at manden skal følge sit intergrationsprogram som er dansk undervisning gratis i op til 3 år. pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet samt pligt til sel at søge arbejde eller uddanelse.

Mange kan ikke få løntlskud da kravene er ret strikse.. det er kun hvis man eks har en uddannelse der er brugbar i dk man evt kan få hjælp til at komme ud. hvis det er til et rengørings job eller over i den genre så skal i ikke regne med det.

Nogle kommuner tibyder virksomhedpratik. men ikke alle. Vores gør eks ikke medmindre der er en mål med det eks min mand søger pt selv elevplads hvis han finder nogen der vil tage ham som en virksomhedspratikant først kan han ansøge om det, men de lover ikke noget.

Generelt er det pt svært at få hjælp, arbejdsløsheden er stor, så man sørger jo for dem der ligger til økonomisk belastning kommer ud dem der selv betaler deres ledighed står bagerest.

hvis i ønsker en rådgiver så er det på jobcentrene i skal hendvende jer. De kan også hjælpe jer med rådgivning omkring løntilskud osv.

Ellers så overvej om din mand ikke kan starte på en udd. min mand starter på maler grundskoleforløb, der kan han få SU.... Så er der da en mulighed, desuden pynter det jo meget på et CV at man har bare lidt i baggagen af uddannelse :-D. og der kommer lidt penge på kontoen så man føler man kan bidrage og selv har sine egene

fundiver199

Re: Hvor skal vi tage hen?

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2012 07:53:39

Durmaz skrev:Generelt er det pt svært at få hjælp, arbejdsløsheden er stor, så man sørger jo for dem der ligger til økonomisk belastning kommer ud dem der selv betaler deres ledighed står bagerest.
Det er givetvis rigtigt, at mange kommuner er tilbøjelige til at opføre sig sådan, selvom det ikke er det, der står i loven, at de skal gøre. Og det får mig til at tænke, at man måske bør "sørge for" at komme til at ligge til økonomisk belastning, hvis man ellers har mulighed for det. For så kan det da være, at ens arbejdsløshedsproblem bliver taget alvorligt....

Som omtalt i andre indlæg i forum er det jo faktisk sådan, at arbejdstagere og deres familie har ret til ophold efter EU-reglerne, også selvom de modtager sociale ydelser som et supplement til arbejdsindtægten.

Så hvis den danske statsborger ellers arbejder og vel at mærke har det som sin hovedaktivitet (dvs. ikke studerende med fritidsjob), og hvis ægtefællen har opholdskort efter EU-reglerne, og hvis den danske statsborgers løn er lav, og hvis man ikke har formue, så vil jeg da foreslå, at man henvender sig til kommunen og ansøger om kontanthjælp til den udenlandske ægtefælle.

Der står ganske vist i det brev, man har fået fra Udlændingeservice, at retten til ophold er betinget af, at den danske statsborger til stadighed kan forsørge sin ægtefælle. Men det er ret klart i strid med EU-reglerne, hvis den danske statsborger er arbejdstager. Så hvis US virkelig vil til at udvise ens ægtefælle, fordi denne har modtaget supplerende kontanthjælp, selvom den danske statsborger arbejder og dermed bidrager til samfundet med skattebetaling, så er det ærlig talt værd at køre en sag helt op til domstolene på.

I hvert fald hvis man er lidt "hård i filten" og ikke er skræmt til døden ved tanken om, at man i aller værste fald kan blive nødt til at flytte tilbage til Sverige igen i en periode, såfremt man mod forventning taber sagen ved domstolene.

Besvar