SU - ligestilling efter danske regler

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
baekkel

SU - ligestilling efter danske regler

Indlæg af baekkel » 09.12.2011 10:22:42

Hej alle!

Håber nogle kan hjælpe mig med at svare på mit spørgsmål.

Min mand kom til Danmark for snart 2½år siden. Vi har været gift i snart 4 år. Han blev familiesammenført efter de danske regler.

Nu er han færdig med sprogskolen og vil gerne igang med noget "rigtig" uddannelse.

Så vidt jeg kan se på SU's hjemmeside er han berettiget til at blive ligestillet med danske statsborgere, og dermed opnå ret til SU, fordi han har boet i Danmark som ægtefælle-sammenført i over to år.

Men hvor sikkert er det? er det sådan at ALLE der opfylder dette krag opnår sidestillelse og dermed kan modtage SU, eller gives der i praksis afslag? Hvad er prognosen? Hvor lang tid tager sagsbehandlingen? De siger på uddannelsesstedet at han først kan søge SU en måned før uddannelsesstart, mon det er tid nok?

Håber nogle ved noget - og vil dele deres viden :)

Glædelig december; Linda
Billede

Billede
Vi venter os en chokolade-baby :)

Gift med Denis i Uganda d. 15 April 08
Ansøgning om familiesammenføring sendt i December 09
Denis fik Arbejds- og opholdtilladelse i marts 10

fundiver199

Re: SU - ligestilling efter danske regler

Indlæg af fundiver199 » 09.12.2011 11:10:21

Når man er familiesammenført dvs. har opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9, så er man berettiget til dansk SU, uanset hvor kort eller lang tid, man har boet i Danmark.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 09.12.2011 12:20:45

Hej Fundiver
Hvad siger du det her ?

http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx

venlig hilsen
Resser

baekkel

Indlæg af baekkel » 09.12.2011 13:09:55

Hej igen :)

Det var netop den side jeg også havde set, men håber da det er som fundiver siger...
hvor har du (Fundiver) fundet de oplysninger om at alle familiesammenførte har ret til SU?

Vh Linda
Billede

Billede
Vi venter os en chokolade-baby :)

Gift med Denis i Uganda d. 15 April 08
Ansøgning om familiesammenføring sendt i December 09
Denis fik Arbejds- og opholdtilladelse i marts 10

Emilkat

Indlæg af Emilkat » 15.12.2011 14:47:26

Hej
Min hustru får iøjeblikket su efter de regler som I har beskrevet ovenover. Dvs. efter 2 års ægteskab.
Om man kan få SU afhænger desuden også om uddannelsen er SU berettiget.

Vi ansøgte om ligestilling ved at logge ind på SU.dk og her udfylde og printe korrekte skemaer. Herefter går man til su kontoret på skolen hvor man har søgt om optagelse. Herfra sender de ansøgningen videre i systemet.
Jeg mener at huske, at det tog omkring 1 måned.
SU´en bliver givet med tilbage virkende kraft. Dvs. at hvis du afleverer ansøgning første dag du møder på skolen og der nu går en måned før du får svar, får du su fra ansøgnings tidspunktet. Du var jo berettiget til su fra starten af studiet. :-)

Håber det hjælper lidt.

/emil

Besvar