Fradrag i kun halvt år

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hermes2005

Fradrag i kun halvt år

Indlæg af Hermes2005 » 29.09.2011 19:54:45

Først og fremmest ved jeg godt at jeg måske burde stille mit spærgsmål til skat, men da jeg har oplevet utrolig lang ventetid og forvirrende svar, så håber jeg at der er nogle her som kan hjælpe mig.
Jeg har i år fået indregnet min kones fradrag, da hun går på sprogskole og intet tjener. Men næste sommer er hun færdig og regner med at påbegynde sosu uddannelsen. Dvs at hun kan få SU, og derved får en indkomst.
Så er mit spørgsmål, om hvad der sker hvis min kones fradrag stadig er indregnet når hun starter med at få SU. Får hun så intet fradrag selv? Eller får hun hele sit fradrag, og så bliver der modregnet de sidste måneder af året hos mig, for det fradrag jeg har haft for meget?
For hvis det er det sidste, er det måske bedre ikke at få det indregnet fra årets start

fundiver199

Re: Fradrag i kun halvt år

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2011 20:16:52

I får begge to et skattekort ved årets begyndelse. Og hvis I vil have lavet dem om i årets løb, skal I selv tage initiativ til det. Men ellers er konsekvensen jo bare, at din kone kommer til at betale for meget i skat og du selv for lidt. Og det går jo så lige O P op, når regnskabet skal gøres op ved årets slutning. Din kone vil så få penge tilbage fra skattevæsenet, og du vil få en restskat, som du skal betale.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.09.2011 08:03:21

Hvis du har en normal indtægt, og din kone udelukkende vil få SU, så vil det formodentlig bedst kunne betale sig, at DU får hendes fradrag. Det er jo ikke til at sige, uden at kende jeres konkrete indkomst- og fradragsforhold (du kan jo fx have fradrag for renter).

Hvis det er meget vigtigt for hende, at hun får sin egen del af indkomsten, så kan I lave en aftale om, at det, der samlet set er tilovers efter skat, deles lige mellem jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hermes2005

Indlæg af Hermes2005 » 30.09.2011 19:43:06

Ok. Men jeg var i tvivl om om jeg kunne få fradrag helebår, hvis hun begyndte at tjene penge. Eller om det ville blive ændret til hende npr hun begynder at få su, så mit fradrag pludselig ændrer sig midt på året.
Vi deler alle penge vi har, så det er mest noget med at vi ikke vil komme til at stå med en skattegæld sidst på året, da det ikke vil være sjovt. Og vi vil hellere have et månedligt fradrag en et stort engangs beløb tilbage sidst på året

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.10.2011 06:00:39

I skal blot ændre på jeres forskudsopgørelser, når din kone får en indtægt. Man må stadig selv om, hvem der bruger fradraget. Da jeg læste på SU brugte min mand mit fradrag, fordi det bedst kunne betale sig, og så ændrede vi forskudsopgørelse i udgangen af maj, da jeg blev færdig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 01.10.2011 11:47:36

Hvis i ville have mest ud af jeres penge så lader i din kone få fradraget, det tjener i nemlig mest på samlet set :-) Dette er de fleste ikke opmærksom på.... Selvfølgelig bliver der så nogle mdr hvor i ville få en mindre indkomst da din kone ikke tjener penge.... tilgengæld opvejes det at i sener ville få en samlet set større indtjening når din kome begynder at tjene penge..

Nu din kome begynder på sosu udd kan hun evt. prøve om hun kan søge noget weekendafløser arbejde på de forskellige plejehjem i jeres område :-) hun får lidt indsigt og øver sit sprog samtidlig med hun kan tjene lidt ekstra

Vi står selv i samme situation at min man afslutter sin dansk udd til jan han vil gerne starte på teknisk skole så der bliver lidt tid hvor vi kommer til at side lidt stram i det.....

Besvar