min mand er blevet svensk statsborger, og jeg er dansk statsborger, det er sådan at vi skal flytte til danmark, jeg skal starte på en uddannelse i dk, min mand er arbejdsløs og han vil meget gerne starte i en sprogskole for at lære dansk kan ha få voksen su eller hvad????
og hvis nej når vi flytter hvordan kan vi leve da jeg kun får su og han er arbejdsløs kan han få kontanthjælp eller andet form for hjælp mens jeg får voksen su, vi har også børn???
har virkelig brug for hjælp...
hjælp...
Re: hjælp...
En svensk statsborger i Danmark tilbydes normalt ikke nogen form for sprogundervisning i dansk, eftersom dansk og svensk er så nært beslægtede med hinanden. Men I må jo forhøre jer ad hos kommunen eller ty til private udbydere.
En svensk statsborger er normalt heller ikke berettiget til dansk SU, medmindre han/hun har arbejdet mindst 2 år i Danmark forinden. Man han kan jo søge om svensk studiestøtte, hvis uddannelsen/sprogundervisningen er på et niveau, som de svenske myndigheder accepterer.
Og hvis du har fulgt lidt med her på forummet og i nyhederne, så overholder Danmark desværre som det eneste land i Norden ikke den nordiske konvention om ligestilling af borgere ved behov for socialhjælp. Det betyder, at din svenske mand som udgangspunkt vil blive sendt hjem til Sverige, hvis han formaster sig til at søge om nogen form for socialhjælp i Danmark. Dog skal man foretage et konkret og individuelt skøn, hvor man også lægger vægt på hans tilknytning til Danmark, og da du er dansk statsborger, så kan der da være en chance for, at han trods alt ikke bliver sendt hjem til Sverige på en enkeltbillet. Men helt let bliver det ikke.
Hvis din mand i øvrigt har haft arbejde i Sverige og er med i en svensk a-kasse, så kan han tage sine svenske dagpenge med sig til Danmark i en periode på op til 3 måneder.
En svensk statsborger er normalt heller ikke berettiget til dansk SU, medmindre han/hun har arbejdet mindst 2 år i Danmark forinden. Man han kan jo søge om svensk studiestøtte, hvis uddannelsen/sprogundervisningen er på et niveau, som de svenske myndigheder accepterer.
Og hvis du har fulgt lidt med her på forummet og i nyhederne, så overholder Danmark desværre som det eneste land i Norden ikke den nordiske konvention om ligestilling af borgere ved behov for socialhjælp. Det betyder, at din svenske mand som udgangspunkt vil blive sendt hjem til Sverige, hvis han formaster sig til at søge om nogen form for socialhjælp i Danmark. Dog skal man foretage et konkret og individuelt skøn, hvor man også lægger vægt på hans tilknytning til Danmark, og da du er dansk statsborger, så kan der da være en chance for, at han trods alt ikke bliver sendt hjem til Sverige på en enkeltbillet. Men helt let bliver det ikke.
Hvis din mand i øvrigt har haft arbejde i Sverige og er med i en svensk a-kasse, så kan han tage sine svenske dagpenge med sig til Danmark i en periode på op til 3 måneder.
han har desværre ikke gået i skole i sverige de sidste fem år da han kom hertil, han fik arbejde med det samme, og nu er han arbejdsløs, hvad kan vi gøre i sådan situation han er heller ikke medlem i en a-kasse, altså jeg vil grne tilbage til dk, kan du rådgive mig.. alt er hel sort for mig.
Hvad lever I af i øjeblikket? For din SU kan vel ikke brødføde hele din familie.
Og ellers så vent da med at flytte, indtil din mand har fundet et job i Danmark, og sørg for at blive med i en a-kasse, så han kan få dagpenge, hvis han skulle gå hen og blive arbejdsløs.
Og ellers så vent da med at flytte, indtil din mand har fundet et job i Danmark, og sørg for at blive med i en a-kasse, så han kan få dagpenge, hvis han skulle gå hen og blive arbejdsløs.
-
fundiver199
Ja vendt dog med at flytte, til I har fået løst problemet med din mands jobsituation. Så kan I jo også flytte efter jobbet inden for de rammer, som dit studie måtte tillade. Det er hverken nemt eller smart at flytte over landegrænser, når man er arbejdsløs. Og når din mand så har fundet et job i Danmark eller Sverige, ja så skal han da se at blive medlem af en A-kasse, som skaanebo skriver.