Min mand og jeg håber meget snart, at der kommer børn, og så er spørgsmålet, om min familiesammenførte mand kan afholde barsel.
Han har fået fast arbejde, men jeg ved ikke, om han har ret til løn under barsel, men under alle omstændigheder, vil hans arbejdsplads jo i så fald skulle have tilskud fra kommunen.
Jeg er studerende, og jeg vil gerne fortsætte uddannelsen, mens min mand gerne vil afholde de 32 ugers fælles orlov. Må han det? Kan han få barselsdagpenge? Påvirker det senere muligheden for permanent ophold?
Barsel?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Barsel?
Om det er kommunen, A-kassen eller arbejdsgiveren, der skal udbetale barselsdagpenge, afhænger helt af hvad der står i hans ansættelseskontrakt.
Han har ligesom alle andre ret til at gå på barsel og det påvirker ikke jeres videre forløb i forhold til hans muligheder for at blive her.
Han har ligesom alle andre ret til at gå på barsel og det påvirker ikke jeres videre forløb i forhold til hans muligheder for at blive her.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Reglerne for at få barsel fra kommunen er at man har arbejdet de sidste 13 uger med mindst 32 timer. Så kan manden få to uger lige efter fødsel plus nogle dele uger (som man så må bestemme hvem som tager). Normalt vil en arbejdsplads under alle omstændigheder søge om disse penge for dig. Men det er helt op til den individuelle kontrakt/overenskomst som findes på din mands arbejdsplads hvormeget tid og penge der tildeles ud over dette,
Min mand som blev færdig med et grundforløbs SU en måned før vore barn blev født, kunne altså slet ikke få barselspenge:-(
Solveig
Min mand som blev færdig med et grundforløbs SU en måned før vore barn blev født, kunne altså slet ikke få barselspenge:-(
Solveig
-
solskinsglad
Rigtig godt, at barsel ikke påvirker. Det er ikke så vigtigt, om han nu får dagpenge eller løn, det vigtige er blot, at han ikke "nulstilles" i forhold til permanent ophold.
Jeg fandt lige ud af, at det faktisk står helt klart beskrevet i reglerne, hvor der står, at fravær pga. sygdom, ferie og barsel ikke regnes for fravær i beregningen, så jeg formoder, at han kan holde barsel og efterfølgende vende tilbage til samme arbejdsplads, uden at miste tid i de 2½ år, han skal have arbejdet forud for ansøgning om permanent ophold.
Jeg fandt lige ud af, at det faktisk står helt klart beskrevet i reglerne, hvor der står, at fravær pga. sygdom, ferie og barsel ikke regnes for fravær i beregningen, så jeg formoder, at han kan holde barsel og efterfølgende vende tilbage til samme arbejdsplads, uden at miste tid i de 2½ år, han skal have arbejdet forud for ansøgning om permanent ophold.